Jättetappet för Sturup – snart all trafik borta

Publicerad 2020-04-03

Bara några enstaka flyg går numera från och till Malmö Airport.

På Malmö Airport slutar bolag efter bolag att flyga.

Nu har närmare 95 procent av trafiken slutat att gå.

– Det är för oss precis som för alla andra en katastrof. Inga pengar kommer in men det är ändå utgifter, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

Att flygtrafiken påverkats kraftigt av coronaviruset är ingen hemlighet. Redan för två veckor sedan meddelade SAS att 10 000 anställda permitterades och att flygavgångarna skulle ner till ett minimum.

Av de sju flygbolag som trafikerar Malmö Airport är det dock SAS som i dag håller trafiken uppe. Ett annat av bolagen, BRA, meddelade i sin tur nyligen att de ställer in alla sina avgångar från och med måndag.

– Tittar man på vår utrikestrafik och charter till central- och östeuropa så är den nästan helt borta. Vi flyger litegrann till Rumänien fortfarande och fram till nu även till Bulgarien. Men de stänger med ner efterhand, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

Väntas snart sluta

Det låga antalet passagerare på flygen gör det helt enkelt för dyrt att fortsätta flyga.

– Det som upprätthåller linjetrafiken från och med måndag, än så länge i alla fall, är SAS till Stockholm. Wizz flyger fortfarande till Cluj men jag tror de slutar alldeles strax, säger Weinhandl.

Flygfrakten har inte påverkats lika hårt som passagerarflygen, som nästan helt försvunnit från Malmö Airport under coronakrisen.

– Det börjar närma sig 100 procent. Så som det ser ut till nästa vecka är vi snart nere på 95 procent vad gäller passagerartrafiken.

Peter Weinhandl.

Nio av tio permitterade

Läget är långtifrån unikt för det som tidigare hette Sturup. Runt om i Sverige och världen ser det likadant ut.

– De jag styr över, vilket är under Swedavias flagg, har vi korttidspermitterat över 90 procent av personalen. Men vi upprätthåller flygsäkerheten för de plan som ska komma. Det går ju viss trafik här.

Generellt sett har den administrativa personalen den högre graden av korttidspermittering, 60 procent, medan den operativa personalen likt räddningstjänsten permitterats till 40 procent.

– I det här läget är det mycket tacksamt att man hade det verktyget. Det här är alternativet för oss, eller egentligen hela näringslivet, om vi inte ska varsla våra medarbetare. Även om det är tufft så känns det bättre att korttidspermittera än varsla.

1 500 medarbetare drabbas

Med lite flygtrafik är också arbetsuppgifterna få.

– Det finns lite att göra med infrastruktur som måste hållas igång. Det finns lite löpande underhåll som måste fungera. Det kan man inte gå ifrån och tro att det ska funka när man kommer tillbaka sen.

Även den övriga näringen på Malmö Airport - restaurangerna, kioskerna och kaféerna - drabbas hårt.

– Det har begränsade öppettider för att möta människorna som finns där.

Sett till all verksamhet på Malmö Airport arbetar knappt 1 500 personer på flygplatsen.