Lindex döms ut i ny fossilrapport: ”röd zon”

Publicerad 2022-12-14

Din garderob är full av fossil olja.

En ny rapport placerar svenska H&M i näst sämsta kategorin när det gäller syntetfibrer – medan Lindex hamnar i ”röd zon”.

– Trots att vi befinner oss mitt i en klimatkris verkar modeindustrin inte se problemet, säger Urška Trunk, kampanjledare på Changing Markets Foundation.

Den globala modeindustrin står i dag för runt tio procent av alla koldioxidutsläpp, mer än allt flyg och all sjöfart på jorden tillsammans. En stor del kommer från den massiva användningen av fossilbaserade syntetfibrer, som polyester.

Enligt organisationen Changing Markets Foundation är syntetfiber och fast fashion-boomen tätt sammantvinnande. När syntet år 2000 gick om bomull som vanligaste fiber exploderade också konsumtionen av snabbmode.

– Syntetfibrer är billiga, halva priset mot bomull. Hela slit och släng-modellen för mode, med sin enorma avfallsproblematik bygger på det här, säger organisationens kampanjledare Urška Trunk.

Syntetfibrer står i dag för två tredjedelar av alla textilier. Men problemen är enorma. Mikroplaster har i dag hittats överallt på jorden, från Sargassohavets djup till nysnön över Antarktis. I blodet i våra kroppar och i bröstmjölken.

Changing Markets Foundation har analyserat hur 55 stora klädmärken, däribland svenska modejättarna H&M och Lindex, använder syntetfibrer.

”Ser inte problemet”

Resultatet presenteras i den kommande rapporten Synthetics Anonymous 2.0, som Aftonbladet har tagit del av.

Slutsatsen är dyster, trots eskalerande klimatkris och trots att modemärkena själva gärna vill framstå som hållbara mot kunderna fortsätter de att luta sig tungt mot polyester och andra fossilbaserade fibrer.

– De flesta kläderna vi bär i dag kommer från fossila bränslen. Men trots att vi är mitt i en klimatkris, och andra industrier rör sig bort från det fossila, verkar modeindustrin inte se problemet, säger Urška Trunk.

De 55 modemärkena har klassats som ”föregångare”, ”kan göra bättre”, ”släpar efter” eller ”röd zon” inom tre kategorier: användning av syntetfibrer, klimat samt policy för att minska utsläpp av mikrofiber.

H&M släpar efter

Endast en kedja kategoriserades som ”föregångare”, klädmärket Reformation, som har lovat att fasa ut ny syntetfiber.

En fjärdedel av de undersökta modeföretagen har rapporterat att de ökat sin andel syntetfiber ytterligare under det senaste året.

H&M rapporterade en liten minskning i andelen. Men eftersom modejätten inte angett den totala mängden syntetfiber – och företagets vd vill dubbla försäljningen till 2030 – fruktar Changing Markets Foundation att det i verkligheten kan röra sig om en ökning.

Den bristande transparensen gör att H&M anses ”släpa efter”.

Lindex i ”röd zon”

För Lindex ser det än värre ut. Modekedjan uppges sakna policy mot utsläpp från mikrofiber, vilket ger en bottenplacering i ”röd zon”. För övriga kategorier anses man ”släpa efter”.

Allra värst beroende av syntetfiber, av de modemärken som redovisat sina siffror, är fast fashion-kedjan Boohoo.

Enligt Changing Markets Foundation försöker många modemärken nu gömma sitt fossilberoende bakom tal om återvinning av pet-flaskor. Något organisationen dömer ut som ”grönmålning”.

– De fibrer som görs av flaskor kan aldrig återvinnas igen, så det här är inte cirkulärt. Dessutom underminerar det andra system för återvinning av plastflaskor, säger Urška Trunk.

Litet ljus

En tidigare rapport från organisationen har kopplat klädindustrin till rysk olja. Changing Markets Foundation vill nu se en snabb utbyggnad av återvinningen av syntetfibrer.

Något man menar kräver massiva investeringar i ny teknik. Och hårdare lagstiftning, som ger incitament till hållbarhet.

– Ett litet ljus är att många av märkena själva verkar se behovet av mer lagstiftning. Vi räknar med EU:s stöd. Det här brådskar, säger Urška Trunk.

H&M skriver i ett mejl till att Aftonbladet att rapporten belyser viktiga utmaningar för modebranschen. ”Vi arbetar aktivt med att minska användningen av fossilbaserade fibrer för våra produkter och undersöker mer hållbara alternativ. ”

Fotnot: Läs H&M:s svar i sin helhet nedan. Aftonbladet har utan framgång sökt Lindex för en kommentar.