Kriminolog lurad av Somaliasamtal

Publicerad 2017-05-29

Kriminologen Tage Alalehto vid Umeå universitet, som forskar om ekobrott, blev uppringd från Somalia.

Utan att kontrollera numret närmare ringde han tillbaka, eftersom han väntade ett samtal från utlandet.

– Vi är många som känner oss som dumstrutar i dag, säger han.

De stora teleoperatörerna meddelade i dag att deras kunder kommer slippa betala.

Det var i lördags som de första rapporterna om bluffsamtal kom in. Personer över hela Sverige hade under natten fått samtal från Somalia, med landsnummer +252.

Dagen därpå kom nya bedrägerisamtal, denna gång från Seychellerna.

Polisen har gått ut med en varning där telefonabonnenter uppmanas att inte ringa tillbaka till bluffarna.

”En kvinnlig röst”

En av alla svenskar som drabbades var kriminologen Tage Alalehto, som forskar om just ekobrott, vid Umeå universitet.

– Jag hade telefonen med mig och väntade på ett samtal från utlandet, men missade att svara detta. Jag var lite stressad så jag såg inte att det var från Somalia, säger han.

Tage Alalehto ringde tillbaka.

– Det var en kvinnlig röst och jag hörde direkt att det var en variant på de här Nigeriabreven. Jag la på efter ungefär tio sekunder.

Drygt 20 kronor

Det korta samtalet kommer att kosta Tage Alalehto drygt 20 kronor.

– Jag ringde upp Telia och kollade och fick beskedet att det kommer kosta 18 kronor plus moms, så ungefär 22 kronor, säger han.

Tage Alalehto har forskat om ekobrott och bedrägerier i flera år.

– Man blir ju såklart lite småförbannad att folk lurar till sig pengar på det här sättet. Det som slår en är hur väldigt, väldigt enkelt det här är och hur svårt det faktiskt är för polisen att utreda.

Personer som drabbats av bluffsamtalen uppmanas att polisanmäla och ta kontakt med sin operatör.

Återbetalningar

Företrädare för Telenor och 3 lovar att kunderna kommer att få tillbaka sina pengar, enligt Svenska Dagbladet. 

Tele2 intar samma linje som sina konkurrenter. Även Telia ger beskedet att deras kunder kommer återbetalas.

– Vi tar bort alla eventuella kostnader för våra kunder som har lurats av det här, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia.

Följ ämnen i artikeln