Vanligaste missarna: Så undviker du dem

Publicerad 2015-03-31

Det är inte lätt att vara småföretagare – här varnar chefsjuristen för de vanligaste fällorna

Expansion i full fart – men se upp.

Företagare som inte är uppmärksamma har lätt för att åka på bakslag.

– En bristfällig riskanalys kan göra att man spänner bågen för hårt och ådrar sig för höga fasta kostnader med en kraschlandning som följd, säger Lars Nordfors, chefsjurist på Företagarna.

Lars Nordfors Chefsjurist på Företagarna

Tillväxt och expansion är något som de flesta företagare drömmer om, men många gånger så sätter enkla misstag käppar i hjulet.

Många gånger kan dessa bli kostsamma och har man riktig otur kan simpla fel stjälpa hela företaget.

– Det vanligaste felet är att man i ett tidigt skede ådrar sig för höga fasta kostnader. Mäter man en lågkonjunktur eller tappar sin största kund – då kan det bli tufft att betala lokal, personal och licenser. Se upp med det, säger Lars Nordfors.

Agera i tid

Lars Nordfors säger att det är otroligt viktigt att se till att vara följsam med konjunkturen.

– Vanliga misstaget är att man inte agerar i tid när man ser att det börjar gå knackigt. Mister man en viktig kund – agera så tidigt som möjligt och minska kostnaderna. Se hela tiden till att ha täckning för kostnaderna. Börjar det naggas i kanten – så agera på en gång.

Men det är inte bara fasta kostnader som man ska se upp med. Arbetsrätt är absolut något man som företagare bör ha koll på. Lars Nordfors säger att det är väldigt vanligt med slarv i just arbetsrättsfrågorna.

– Antingen handlar det om att man är okunnig, eller att det bara slarvas. Det kan röra sig om att man inte tecknat avtal på rätt sätt eller att man missar att förhandla med facket. Och att göra fel på arbetsrätten kan bli väldigt, väldigt kostsamt.

Håll koll på kunderna

En annan vanlig miss som småföretagare gör handlar om betalning. Att man i ivern att växa glömmer att titta på de man gör affärer med.

– Man måste ha koll på sina kunder – att de man jobbar med har en förmåga att betala. Ett vanligt misstag i sammanhanget är att man inte är noga med att få betalt. Att man är för snäll och ger långa betaltider eller förskottslevererar. Det innebär att man egentligen agerar bank åt sina kunder. Har man en kund man har stort åtagande kring bör man göra en kreditupplysning. Ser det svajigt ut – kräv förskottsbetalning, säger Lars Nordfors.