Nya fynd efter Estoniadykningar presenteras

Publicerad 2021-11-16

I somras genomfördes dykningar vid platsen för Estonias förlisning.

Två tidigare okända hål i fartygets skrov skulle få sin förklaring.

Enligt en rapport från Stockholms universitet har man hittat berggrund i anslutning till hålen.

– Vad det här betyder är inte min sak att avgöra, säger professorn och arbetsledaren Martin Jakobsson.

Efter dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt”, som bland annat avslöjade två tidigare okända hål på fartygets styrbordssida, genomfördes i somras nya dykningar vid Estonias förlisningsplats.

Fynden från dessa dykningar presenteras i dag under en presskonferens i Estland. Bedömningarna syftar till att avgöra om slutsatserna från 1997 års haverikommission behöver revideras.

Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet, har arbetslett undersökningarna och presenterade resultaten på förmiddagens presskonferens i Tallinn. Vid pressträffen medverkade även representanter för haverikommissionerna i Estland, Sverige och Finland.

Berggrund vid hålen

En av rapportens viktigaste slutsatser är att berggrund sticker upp i närheten av de två hål som identifierades i dokumentären. Bergrunden verkar vara magmatisk, troligen granit eller syenit. Jakobsson menar dock att det är för tidigt att avgöra om den ojämna bergrunden förklarar hålens uppkomst.

– Vad det här betyder är inte min sak att avgöra. Det måste någon fartygsingenjör uttala sig om.

– Jag kan inte säga vad det här betyder för själva hålen, jag ska inte göra det heller, för det tillhör inte min expertis, säger Martin Jakobsson vid pressträffen.

René Arikas, chef för Estlands haverikommission på dagens pressträff om de nya Estonia-dykningarna.

Det syns också bucklor i skrovet mellan de två olika hålen. Tidigare har det talats om att den aktuella delen av fartyget vilar på lera.

Vissa fynd kända

Vissa resultat från sommarens undersökningar har redan presenterats. Bland annat bekräftade man redan i juli att det finns sten och fast botten i närheten av fartyget, i stället för enbart lera och lös sand som tidigare har varit huvudtesen.

Ett annat fynd som meddelades efter sommarens undersökningar var att bogrampen in till färjans bildäck har lossnat från sina gångjärn.

– Det är för tidigt att dra några slutsatser om det har någon koppling till att de här hålen har uppkommit, sade Jonas Bäckstrand till TT då om de nya fynden runt botten.

Till våren 2022 planeras nya undersökningar vid vraket. Då är det tänkt att fartyget ska dokumenteras med fotogrammetri, en metod där tusentals bilder av vraket sätts samman till en 3D-modell av skrovet.