Efter klagomål: Postnord ställs till svars

TT

Publicerad 2022-08-20

Post- och telestyrelsen granskar klagomål mot Postnord. Arkivbild.

Under sommaren har det kommit klagomål till Post- och telestyrelsen (PTS) om att mottagare inte fått någon post eller att utdelningen har fördröjts i flera veckor. Nu inleder PTS en granskning och kräver in svar av Postnord.

Enligt PTS har klagomålen inkommit från hela landet.

Myndigheten ska utreda om Postnord har uppfyllt sina skyldigheter enligt gällande bestämmelser om tillförlitlighet och – om man kommer fram till att så inte har skett – säkerställa att Postnord framöver uppfyller sina skyldigheter.

PTS har enligt ett pressmeddelande skickat fyra frågor som Postnord ska besvara senast den 9 september.

Postnord ska redogöra för sin syn på om uppgifterna i klagomålen stämmer samt beskriva vilka eventuella åtgärder som i så fall vidtagits för att åtgärda problemen samt hur det arbetet fortskrider.

Postnord ska också beskriva sitt framåtsyftande arbete med att säkerställa leveranser av försändelser även under semestertider och redogöra för om några riskanalyser eller andra interna rutiner upprättats inför sommaren.

Följ ämnen i artikeln