Total röra om sänkta bensinpriset

Men solklart att bilägarna snuvas på tusenlappen

Tusenlappen som alla bilägare skulle få fryser inne.

Men hur mycket sänks bensinpriset. 50 öre, 1:80 eller med omkring en femma?

Buden är många och var priskarusellen stannar är i högsta grad oklart.

De galopperande priserna på bensin och diesel i kombination med det annalkande valet har lett till en bensinskattekarusell som saknar motstycke.

Partierna i riksdagen övertrumfar varandra med löften om skattesänkningar på fordonsbränsle. Men än har löftena inte landat i verkligheten.

Vad bilägare kommer att betala på macken är för närvarande i högsta grad oklart. Och oklarheterna kommer såvitt man kan bedöma bestå länge.

”Read all about it”, ropade brittiska tidningspojkar när de ville sälja extra kittlande skandaler ”Läs allt” om den svenska bensinskattekarusellen här.

”Man kan tycka att bensinprisröran är pinsam. Men så blir det med en minoritetsregering med smal bas i riksdagen”, skriver Lena Mellin.
  1. 50-öringen. När riksdagen i december röstade igenom M-, KD- och SD:s budgetförslag i stället för regeringens innebar det att drivmedelsskatten skulle sänkas.
    Den sänkningen har riksdagen klubbat och den genomförs 1 maj. Eller i praktiken 2 maj, som är en måndag.
    Skattesänkningen ska leda till att priset på macken minskar med 50 öre litern.
  2. 5-kronan. I veckan tar riksdagens finansutskott ställning till ett så kallat utskottsinitiativ om att tillfälligt sänka drivmedelsskatten på bensin och diesel under tre månader. Priset på macken ska minska med fyra kronor för bensin och fem kronor för diesel.
    I ett andra steg vill partierna att energiskatterna helt slopas på bensin och diesel under ytterligare tre månader.
    Utskottsinitiativ är det medel som riksdagen har för att uppmana regeringen att genomföra ett visst beslut.
    Såvitt man nu kan bedöma finns en majoritet för uppmaningen. Men det betyder inte att sänkningen kommer att förverkligas. Mer om det senare.
  3. Minus 1:30 kronor. Regeringen vill också sänka skatten på bensin och diesel. Under sex månader från 1 maj vill de sänka skatten med 1:05 vilket (tillsammans med att momsen också sjunker) skulle ge en prissänkning på macken på 1:30 kronor litern. Utöver 50-öringen i punkt ett.
    Regeringen anser att Sverige då, tillsammans med den redan beslutade sänkningen, hamnar på EU:s lästa tillåtna nivå för skatten på fossila bränslen till bilen.
    Det mesta tyder på att den här planerade sänkningen kommer att få riksdagens stöd. Alla utom Miljöpartiet har sagt att de kommer att göra tummen upp.
    Remisstiden på förslaget gick ut i fredags. Det är alltså osäkert om tidtabellen kommer att hålla.
  4. 1000-lappen. Regeringen vill också att alla som äger en bil ska kompenseras med tusen kronor för att kriget i Ukraina gjort det dyrare att köra bil.
    De som bor i stödområdena 1, 2 och 3 ska kompenseras med ytterligare 500 kronor, om regeringen får som den vill.
    Men ingenting tyder i dag på att riksdagen kommer att godkänna förslaget. Allt talar för att bilägarna inte får sin tusenlapp.
  5. 5-kronan, rond två. Även om riksdagen röstar för en sänkning av drivmedelsskatten så att diesel blir fem kronor billigare i pumpen är det inte säkert att den går att genomföra.
    Det beror på att EU-kommissionen och alla medlemsländer måste godkänna att Sverige i så fall kommer ha en skatt som ligger under EU:s miniminivå på drivmedelsområdet. Annars hotar höga böter.
    Statsminister Magdalena Andersson tog upp frågan på ett EU-toppmöte nyligen utan framgång. Däremot kan det bli sänkningar av miniskatten på gas, en vanlig källa till uppvärmning på kontinenten.

En sammanfattning av den politiskt febriga bensinskattekarusellen ser alltså ut så här. Just nu är bäst att tillägga.

Skatten på bensin så att priset vid pump minskar med 50 öre litern 1 maj.

Samma dag, eller senare, ser det just nu ut som ytterligare en sänkning kommer att genomföras. Den ska leda till att priset sjunker med ytterligare 1:30 kronor litern.

Om det blir ännu mer, som M, KD, SD, L och V vill är i högsta grad oklart.

Någon tusenlapp i bonus för alla som äger en privatbil blir det däremot inte.

Man kan tycka att bensinprisröran är pinsam. Men så blir det med en minoritetsregering med smal bas i riksdagen. Och när höger- och vänsteroppositionen förenas.

 

Gå med i Iniziopanelen hos Demoskop – och gör dig hörd!

Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.