Kontanter kan bli räddningen vid en betalkris

Jonas Grönvik/TT

Publicerad 2021-11-01

Kontanter är ett robust och resilient betalningsmedel, enligt MSB.

Du står i affären och ska betala din matkasse när kortbetalningen kraschar. Inga kunder kan betala. Samma problem, i alla butiker i staden. Inte en kort stund, utan under flera timmar. Kanske dagar.

– Vi blir som medborgare drabbade väldigt fort, säger Jan-Olof Olsson vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Ett liknande scenario, men inte fullt så allvarligt, inträffade på måndagsförmiddagen. Swedbanks kunder upplevde stora problem, och kunde inte logga in på hemsidan eller använda apparna. Enligt medieuppgifter fungerade det inte heller att betala med kort.

Samtidigt drabbades Nordea av problem med vissa kortbetalningar på morgonen, ett problem som kunde lösas snabbt. Längre tid tog det för Swedbanks tjänster. Först omkring fyra timmar senare meddelade banken att störningen var avhjälpt.

– Man måste ha respekt för att saker och ting kan hända och att tjänsterna kan gå ner. Men det är viktigt att sådana system byggs robusta och resilienta så att enskilda fel inte får konsekvenser för kunderna, säger Jan-Olof Olsson, handläggare inom försörjningsberedskap vid MSB.

Tips: Ha flera betalkort

Konsekvenserna av en kollaps i kortsystemen har blivit allvarligare i takt med att kontantbetalningen i samhället minskat. I alla fall hos dem som fortfarande är beroende av en och samma betalningsalternativ.

Bankerna har historiskt jobbat hårt för att värva helkunder, vilket gör att många är utlämnade till en och samma bank och kortleverantör.

– Uppmaningen är att man inte är helkund, säger Olsson.

TT: Hur ska man tänka som bankkund?

– Ett sätt att sprida riskerna är att ha fler betalkort, så man inte är beroende av en leverantör. Och kontanter, som ändå är ett väldigt robust och resilienta betalningsmedel.

TT: Hur mycket kontanter bör man ha hemma?

– Allt beror på hur mycket förmåga och vilka marginaler man har. Men det är bra om man har tillräckligt för att gå till affären och handla mat och bensin till bilen. Så att man åtminstone kan klara att köpa det nödvändigaste för några dygn.

”Stora besvär”

Swedbank säger sig ha konstaterat vad måndagens störning berott på, men vill inte gå ut med vad det handlar om.

Det finns krav på att banker och finansiella institut rapporterar in väsentliga händelser som störningar i betaltjänster till Finansinspektionen.

”Sådana här störningar kan orsaka stora besvär för de konsumenter som drabbas. Det är därför viktigt att bankerna arbetar för att minska risken för störningar, att bankerna åtgärdar dem skyndsamt när de trots allt sker och att bankerna ger sina kunder information”, skriver Finansinspektionen i ett mejl till TT.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln