Polisen slog till mot Sjöfartsverket - misstänkt korruption

Uppdaterad 2015-06-18 | Publicerad 2015-06-17

Sjöfartsverket gjorde upp miljardaffären om nya helikoptrar med privata hotmail-adresser.

I morse gjorde polisens specialister på mutbrott en blixträd på myndigheten.

– Dom begärde ut dokument och handlingar. Dessutom hämtade dom material från vår IT-avdelning, säger Ulrika Ekström tf kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket.

SVT:s "Uppdrag Granskning" avslöjade tidigare i våras att upphandlingen av sju sjöräddningshelikoptrar från det italienska bolaget AgustaWestland kantades av en rad allvarliga brister.

Det italienska bolaget är indraget i ett flertal omfattande polisutredningar gällande mutbrott och nu har också svenska åklagare dragit öronen åt sig.

”Polisen var här”

I dag slog Riksenheten mot korruption till mot myndigheten.

– Eftersom det finns anledning att anta att det har begåtts brott som lyder under allmänt åtal har jag idag beslutat att inleda en förundersökning, säger åklagare Robert Engstedt på Riksenheten mot korruption till SVT.

Tidigt i morse genomförde polisen en husrannsakan på Sjöfartsverkets huvudkontor i Norrköping.

– Polisen var här  klockan halv nio i morse. Dom begärde ut dokument och handlingar. Dessutom hämtade dom material från vår IT-avdelning, säger Ulrika Ekström tf kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket till tv-kanalen.

För Aftonbladet uppger hon att ingen anställd på Sjöfartsverket frihetsberövats och att några förhör ännu inte hållits.

I ett pressmeddelande som skickades ut på onsdagskvällen uppger myndighetens generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl att man beslutat sig för att samarbeta med polisen.

– Vi välkomnar myndighetens initiativ och samarbetar nu med dem för att snabbt kunna leverera ut allt material som önskas, säger Ann-Catrine Zetterdahl.

Använde privat Hotmail

Sjöfartsverket skrev 2012 kontrakt på sju stycken sjöhelikoptrar av modellen AW139 till ett värde av nästan en miljard kronor.

Vid två tillfällen har förvaltningsrätten redan konstaterat att andra helikoptertillverkare inte haft möjlighet att konkurrera på samma villkor som italienska AgustaWestland. Vid ett upphandlingsförsök ställde Sjöfartsverket så snäva krav på längd, höjd och volym vid upphandlingen att samtliga konkurrenter föll bort. I stället försökte Sjöfartsverket göra en direktupphandling med bolaget vilket rätten satte stopp för. I ett annat fall sattes kravet på leveranstid så snävt att endast AgustaWestland hade möjlighet att lägga bud.

Vid kommunikationen mellan parterna användes privata hotmail-konton där Sjöfartsverket, i brev som inte diariefördes, talade om "handslag". Innan upphandlingarna ska en offert på nästan en miljard ha skickats till Sjöfartsverkets ledning.