Hon gör guld av silver

Uppdaterad 2016-10-07 | Publicerad 2011-04-30

Efva Attling hade flera olika karriärer innan hon gjorde succé med sitt silversmide. Omsättningen i hennes smyckesimperium närmar sig i dag 100 miljoner kronor.

Efva Attling är en av blott 85 kvinnor i Sverige som har byggt sitt eget storföretag.

Karriären från modell via popkarriär till företagare har inte varit spikrak.

Eller också är det just det den har.

– Alla mina erfarenheter är min utbildning till just det här, säger Efva.

Efva Attling ville bli silversmed. Det första alstret skapade hon 11 år gammal.

Som 17-åring gick hon som lärling hos en silversmed, men så kom en modellkarriär emellan. ”Efva Attling, modell och go-go-dansare, 1969” står det på den första bilden i Aftonbladets arkiv.

Tolv år senare, efter modellkarriären och efter att ha tränat som sångerska i ett italienskt band, bildade hon gruppen X-models och retade Sveriges samtliga hörselgångar med brottar-hiten ”Två av oss”.

Sedan gifte hon sig med en popstjärnekollega, Niklas Strömstedt, födde två söner och satte landet i gungning genom att lämna sin man för en sångerska, Eva Dahlgren.

Och därmed är vi nästan framme vid företagandet. Efter popkarriären satte sig Efva Attling på skolbänken igen och studerade silversmide vid Folkuniversitet.

– I början hyrde jag plats hos en tjej och vi la ut våra smycken i skyltfönstret. Det blev sådan efterfrågan på mina saker att jag startade ett eget företag.
 

Den första årsredovisningen i Efva Attling Stockholm AB visar en vinst på nästan en miljon kronor. Till sin hjälp i företaget hade hon bland andra Mats Nilemar, välkänd ekonomisk rådgivare till åtskilliga artister, däribland Per Gessle.

Omsättningen i moderbolaget Efva Attling Strategi AB och dess två helägda dotterbolag Efva Attling Stockholm AB och Attling Holding AB närmar sig i dag 100 miljoner kronor och en vinst i det senaste bokslutet på 26 miljoner.
 

Det behövs inget mattesnille för att begripa att det är ett mycket framgångsrikt företag den före detta modellen och popsångerskan driver.

Men det blir än mer remarkabelt om man vet att bara 85 kvinnor i Sverige driver egna företag som omsätter mer än 25 miljoner per år. Eller – egentligen är det 286 kvinnliga företagare som har en omsättning i den storleken, enligt forskaren Monica Renstig.

Men i hennes studier av kvinnligt företagande har hon varit intresserad av att se hur många företag som startats av kvinnor efter en egen idé.

Om man då plockar bort ärvda företag, livsmedelsbutiker, bensinstationer och liknande landar siffran på 85 kvinnor i Sverige.

En av dem är alltså Efva Attling och för sin framgång belönades hon med en näringslivsmedalj som årligen delas ut till duktiga entreprenörer av Kungliga patriotiska sällskapet.

Efva Attling delar utmärkelsen med bland andra Stefan Persson, H&M, och bröderna Spendrup. Från den förstahyrda platsen i en ateljé har Efva Attlings imperium sträckt ut sina tentakler i världen och utanför smyckesdesignen.

Hon designar glas för Orrefors och glasögonbågar för Synsam.

I början av sommaren öppnas en Efva Attling-butik i New York. Egna butiker finns redan i Oslo och Helsingfors, men smyckena säljs också runt hela världen via återförsäljare.

Om någon har inbillat sig att företagande är något som ska nötas in i unga år och gärna med hjälp av lämpliga studier av juridik och ekonomi är Efva Attling ett levande exempel på motsatsen.

Du närmade dig 50 när du startade ditt företag. Tycker du att det har varit till din för- eller nackdel?

– En fördel. Absolut. Alla mina samlade erfarenheter är min utbildning inför det här. Först ville jag bli modell och då tyckte jag att ”Det är ju det jag ska göra”. Likadant med sången. Och när jag började designa smycken tyckte jag att ”Det är ju det här jag ska göra”.

Har du ångrat dig någon gång? Bitit på naglarna av nervositet över hur det ska gå?

– Nej, biter på naglarna gör jag inte. Men jag har legat sömnlös massor av nätter. Så tror jag att det är för alla skapande personer. Bara för att jag gillar ett smycke som jag designat behöver ju inte andra göra det. Det känns som att släppa iväg sina bebisar varje gång ett nytt smycke ska ut på marknaden.

Hade du haft lika stora framgångar, tror du, om du inte varit kändis?

– Ja, det tror jag. Det där är en fråga som förringar mina kunder. Tror du verkligen att de skulle kasta bort sina pengar på något som de tycker är fult bara för att jag har gjort smycket? Jag tycker att mitt kändisskap har legat mig i fatet, jag har blivit mycket hårdare bedömd.

Du har 18 procent män och 82 procent kvinnor anställda enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen. Är det en medveten fördelning?

– Nej, nej. Vi vill jättegärna ha killar i företaget, men det är inte så många som hör av sig när vi söker folk. Och siffrorna är lite bättre nu, det är 10 killar på 39 anställda.

Vad är ditt bästa råd till den som drömmer om att starta ett eget företag?

– Framför allt att man ska följa sitt hjärta. Det är jätteviktigt att göra det man själv vill och inte för någon annans skull. Har man en idé tycker jag att man ska pröva den. Man kanske ramlar och slår sig men då får man kliva upp och försöka igen. Det är inte hela världen med lite skrubbsår. Och så måste man kunna stå emot att folk säger ”Men inte ska väl du ...?”

Följ ämnen i artikeln