Krigsfluencers vill förföra ”Vladdy daddy” och kokar kaffe i skyddsrum

20-åriga Valerish är en flykting med stil. Det säger hon själv i sin senaste video på Tiktok. Där visar hon upp plaggen hon köpte tidigare i veckan efter att hon flytt till Warszawa. En röd klänning som hon skriver är ”perfekt att gå på dejt med äldre rik sugar daddy i”. Och en rosa dräkt i plysch som ger ”Britney Spears vibes”. Valerish har blivit en krigsfluencer. Allt hon lägger upp på Tiktok får miljontals visningar. När kriget började i Ukraina blev hon viral.

”Valerish gör parodier på recept. Hur man gör kaffe utan elektricitet i ett skyddsrum.”

 

Tiktok är inte som andra sociala medier. Eller jo. Visst går det även här ut på att antingen vara snygg eller rolig. Bäst är det om du är båda. Men det som utmärker appen är själva följarflödet. När du går in på Tiktok börjar de korta små videoklippen att spela automatiskt. Och vilka filmer som visas för dig påverkas av algoritmen – du ser alltså inte bara videos från personer du följer. Appen skapar helt enkelt ett flöde till dig som den tror att du kommer gilla. Det gör att virala klipp lättare får spridning här jämfört med i andra sociala medier. Och mycket av det som blir viralt just nu har med kriget att göra. Rysslands invasion av Ukraina har beskrivits som ett Tiktok-krig. New York Magazine myntade begreppet ”WarTok”. Och ”WarTok” är inte oproblematiskt. Desinformation kan få fäste. Avhandlingar kommer skrivas om hur Tiktok påverkade vår syn på kriget. Det enda vi vet säkert nu är att när kriget kom till Tiktok så kunde unga inte titta bort. Algoritmen gör att vi hamnar på den digitala frontlinjen så fort vi öppnar appen. 

 

Och på Tiktok beväpnar man sig bäst med humor. Valerish gör parodier på recept. Hur man gör kaffe utan elektricitet i ett skyddsrum. Jag tittar på dansvideos där hennes familj dansar till en viral låt samtidigt som de visar upp vad de tagit med sig till skyddsrummet. Pappan knäpper glatt i takt till musiken. Han ser ut att vara precis i gränslandet runt sextio. Kommer han kunna lämna landet med sin dotter? Jag vet inte. Valerish mamma dansar med resväskan. Där sitter de i sitt skyddsrum och skojar.

”Jag tittar på dansvideos där Valerish familj dansar till en viral låt samtidigt som de visar upp vad de tagit med sig till skyddsrummet.”

 

På sociala medier pratas ett universellt språk. Men bara du som är en regelbunden användare kan tyda orden. Här kommenterar vi världens tragik och det avgrundsdeppiga i allt det vi inte själva kan påverka med en meme. Eller med en kommentar om att man ska förföra Vladimir ”Vladdy daddy” Putin bort från kriget. Den svarta humor som ofta blir viral kanske du vill kalla för avtrubbande. Osmaklig. Men humor har blivit vår mysdeckare – en strategi för att på säkert avstånd närma sig det obehagliga. Jag minns att min mamma först blev upprörd när jag och min syster skojade om våldtäkter. ”Vi ses imorgon, du kan väl slå en signal om du håller på att bli våldtagen på vägen hem”. Sånt skojar man inte om, sa mamma upprört. Men om jag inte hade skojat om det hade jag inte pratat om det överhuvudtaget. Då hade det blivit för obehagligt att ens uttala ordet våldtäkt. Och om vi inte ens kan säga orden – hur ska vi då någonsin kunna prata öppet om det?

 

Tiktok har nu blockerats i Ryssland. Tillsammans med de flesta andra sociala medier. Du kommer inte kunna se ryska tiktokers göra vardagliga saker i ditt flöde. Men jag hänger dagligen med Valerish. Vi har samma humor. Hon tycker om samma saker som jag, hon refererar till saker jag förstår. Vi pratar samma språk. Lite skamligt känns det. Att det ska krävas att jag ser en nästan exakt reflektion av mig själv i spegeln för att förstå krigets konsekvenser för människor. Sociala medier har makten att föra oss närmare, och bygga en mur av avstånd, på samma gång. 

”Tiktok har nu blockerats i Ryssland. Tillsammans med de flesta andra sociala medier.”