Körde ihjäl två personer - misstänks nu ha gasat mot polis

Det blev debatt i riksdagen och tv sedan en återfallsförbrytare i bil dödat två personer.

Nu misstänks han för att försökt köra över en polis.

Några månader efter att ha muckat från kåken efter att ha avtjänat ett femårigt straff för att ha kört ihjäl en kvinna i 30-årsåldern och hennes svärfar utanför Kalmar var det i helgen dags igen.

Sajten Dagens Vimmerby berättar att den 61-årige mannen inte stannade på polisens uppmaning vid en trafikkontroll mellan Ljungbyholm och Trekanten.

I stället trampade han gasen i botten och en polis fick slänga sig undan för att inte bli påkörd.

Försök till grov misshandel, anser åklagare och har begärt att tingsrätten ska häkta mannen.

Av bara farten misstänks han även för stöld, då diverse gods från ett inbrott på en gård hittades i bilen som mannen dumpade efter trafikkontrollen han inte ville veta av.

61-åringen tillhör den lika lilla som dystra krets personer som står för en aktningsvärd del av all den brottslighet som tynger såväl rättsvårdande myndigheter som allmänhet.

Då han 2017 dömdes för att ha kört ihjäl de två människorna bakades 14 fall av olovlig körning, nio fall av narkotikabrott, fyra rattfyllerier samt ytterligare två trafikolyckor i straffet.

Att addera till en lista av domar och åtalsunderlåtelser som om de staplades på varandra skulle nå halvvägs upp för Eiffeltornet.

Allt från olaga knivinnehav och bedrägerier av det mer enfaldiga slaget till häleri och vållande till kroppsskada passerar revy då jag scrollar igenom utdraget från belastningsregistret.

Dödskörningen gav eko ända till riksdagen. Det var ett lika tragiskt som lättbegripligt exempel på de begränsade juridiska möjligheterna att få stopp på bilförare utan körkort som gång på gång åker fast.

Debatter ordnades i tv, ledarskribenter var begripligt nog upprörda, riksdagsledamoten Anders Åkesson från Centern skrev en motion och moderaten Ellen Juntti ställde en skriftlig fråga till justitieminister Morgan Johansson.

Förändringar är på gång. Maximistraffet för grov olovlig körning och rattfylleri kommer troligen att höjas från sex månaders till ett års fängelse. Det innebär att marodörer kan berövas sin frihet redan då de grips och hindras från att fortsätta sina livsfarliga vingligheter.

Dessutom ska det strängaste straffet för grovt rattfylleri höjas från två till tre års fängelse.

Annat av intresse i sammanhanget utreds. Som att de sållningsprov som i dag kan tas för att undersöka om en förare kör påverkad av alkohol också ska kunna göras för att hitta dem som knarkar.

Verktyg av det slaget skulle givetvis inte lösa problemet en gång för alla. Att bura in dessa återfallsförbrytare och kasta bort nyckeln vore sannolikt betydligt mer effektivt. Men så beter sig inte ett land som gör anspråk på att vara en rättstat.

I all sin ofullkomlighet är det dock åtgärder som kommer att göra skillnad. Något som onekligen behövs.