Härifrån till Papua Nya Guinea

Så kan man fundera när man är privilegierad nog att äga en båt.

Men eftersom det krävs ganska mycket både av flytetyg och sjömän för att segla ända till den arkipelagen, och eftersom stora delar av det som kallas båtlivet bygger på mer eller mindre omöjliga drömmar, kanske vi ska hålla oss till verkligheten.

Här följer alltså några spridda, men enkla tips inför säsongen.

  • Håll er nyktra i båten.

Åtminstone om den kan göra 15 knop eller är tio meter eller längre. 

Att köra packad på sjön är förkastligt, vilket inte kräver någon närmare förklaring.  Men att bara ta en öl eller ett glas vin kan vara brottsligt i våra vatten. Kustbevakningen jagar dem som har mer än två promille alkohol
i blodet med blåslampa. Till skillnad från bilpassagerare – som får ge vilka råd som helst till den som sitter vid ratten – så räknas det som sjöfylleri om en alkoholpåverkad båtpassagerare upplyser den som styr om
någonting som rör färden. Dessutom har det hänt att den som rott ut med jolle för att av säkerhetsskäl lägga om ett ankare på en större båt dömts som kriminell. Så konstig är lagen, och den skiljer sig från alla våra grannländers.

  • Gå med i Sjöräddningssällskapet.

Förra året svarade Sällskapet för 80 procent av alla räddningsinsatser längs kusterna och i de stora sjöarna. Denna frivilligorganisation har fler än 100 000 medlemmar. Räddningsarbetet utförs av mer än 2 000 obetalda hjältar på mer än 60 stationer, som är beredda att rycka ut dygnet runt, året runt. Förra året lämnade båtarna kaj i snitt tolv minuter efter larm.
Båtarna och verksamheten finansieras av medlemsavgifter, gåvor och testamenten och kostar alltså inte skattebetalarna en krona.

  • Skaffa standardverket The Ashley Book of Knots.

Inte för att ni någonsin kommer att använda ens en bråkdel av alla knopar och stek och sjömansarbeten som finns beskrivna i detalj i denna tjocka bok, men för att den är extremt utförlig, vackert illustrerad med 7 000 teckningar av 4 000 knopar och rolig att slå i bara på måfå. 

Det tog Clifford Ashley elva år att slutföra arbetet, som blivit referensverk för knopslagare över hela världen. Den ägnas huvudsakligen åt marina repkonster men beskriver också knopar som kan användas av så vitt skilda
yrkesgrupper som slaktare, möbelsnickare, ljusstöpare, falkenerare, tunnbindare och brandmän. 

I avsnittet om inbrottstjuvar rekommenderar Ashley en knut för att lyfta korgar. Men han avskräcker också genom att hänvisa till både fångknop och hängsnara.


Bara elände

 Varje år, varje vår, samma sak. Man drömmer om en tjärad träbåt med en dunkande tändkulemotor. Allmogebåt med röda segel. Snipa med vevstart. Skötbåt som får bensinsup innan man vrider om till fotogen. Putt-putt-båt som korsar blank fjärd. Färden som målet. Romantik. Men egentligen bara jobb och elände.

Myteriet igång

 Med Fan i båten och förskjutning i lasten. Ensam i bräcklig farkost. Övergiven på en flotte. Utan pejling, kort och kompass. Men nu är myteriet mot moderatledaren Anna Kinberg Batra i full gång. Finns det någon som kan ta befälet? Hur länge kan skutan gå?

Följ ämnen i artikeln