Ännu 2021 vill en ökänd tobaksjätte tjäna pengar

Skärmdump från det digitala mötet.

En tobaksjätte med sämre rykte än Britney Spears pappa bjöd i dag på ”digital lunch”.

Jag kunde inte motstå frestelsen. Det är om inte annat underhållande att bevittna vilka knep Philip Morris, miljardkoncernen som har nästan 30 procent av världsmarknaden av cigaretter, tänker ta till för att fortsätta tjäna pengar i en värld som blir alltmer fientligt inställd till rökande.

Och vad hade egentligen de deltagande politikerna på sina hjärtan?

Moderator var Marie Söderqvist, en näringslivsräv med tunga meriter som företagsledare och inom kommunikation i bagaget.

Hon inledde med att ställa några lama frågor till en man vid namn Claude Guiron, läkare och direktör på Philip Morris.

Alla ska sluta röka! Vi har redan teknologin som behövs för att förpassa cigaretterna till historiens skräphög! Frågan är bara hur många som ska tvingas dö innan skiftet sker!

Det var ingen hejd på Guirons optimism. Ledigt klädd i mörk pullover, skjorta och ljusa byxor, som vilken reklamnisse som helst runt Stureplan, var framtiden i princip redan här och lungcancer, kol och annat elände snart ett minne blott.

Den misstänksamt lagde anade naturligtvis en hake. Och mycket riktigt. Politikerna är dumma. De kräver att massa skatt ska betalas även på rökfria produkter.

När Guiron, läkaren, babblat klart var det så dags för några politiker att öppna munnen.

– Vi tror på marknaden, utbrast Réka Tolnai, ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund.

– Sänk skatten, trumpetade Erik Engstrand, vice ordförande i MUF.

– Vårt parti har ingen uttalad åsikt i frågan, mumlade Tobias Andersson, talesperson för ungsvenskarna, Sverigedemokraternas organisation.

Att unga politiker på högerkanten ställer upp i ett sammanhang som detta är en sak. Det är deras jobb. Wild and crazy, typ. Krogen ska vara öppen dygnet runt och om folk vill röka ihjäl sig är det väl deras ensak.

Men vad gjorde egentligen en fullvuxen riksdagsledamot som Ulrika Karlsson, M, där?

– Politiken ska inte totalförbjuda. Politiken ska underlätta för mindre skadliga alternativ, förklarade hon.


Lite då och då släpptes väluppfostrade digitala synpunkter från en publik som satt vid sina datorer in.

”Är du omgiven av politiker i riksdagen som gör allt för att reglera och förbjuda?”, som någon undrade i en lika ledande fråga som när en programledare i ”Agenda” vill veta om Åkesson anser att Sverige tål mer invandring.

– Ja kanske … alla partier har ett gott syfte… de vill rädda liv, svarade Karlsson förvirrat.

Det stod snart klart vad Philip Morris var ute efter med debatten.

Förutom lägre skatter på tobaksfria produkter är det viktigt med lobbyverksamhet för att svenskt snus ska kunna exporteras till EU. Philip Morris har sina fingrar även i den syltburken.

Men är tobaksjättens vision om en rökfri värld trovärdig?

Nej, var slutsatsen i en stor internationell rapport som publicerades i fjol. Koncernen gör inte mycket för att lansera e-cigaretter och liknande alternativ till traditionella giftpinnar i länder med låga krav på tobakskontroll och många rökare.


Philip Morris säljer cirka 700 miljarder cigaretter om året och ägnar stora summor åt att med reklam försöka förmå människor att blossa vidare.

Koncernen och dess konkurrenter lyckas så bra att ungefär sju miljoner människor om året dör av rökning.

Det är bara i länder som Sverige, med tuffa regler, som bolaget på allvar satsar på alternativ. Och även här säljer ju bolaget gladeligen Marlboro.

Seminariet var över på en timme. Guiron, läkaren, försäkrade att det rådde nolltolerans mot barnarbete på tobaksplantagen. ”Men det är svårt att ha hundraprocentig kontroll” tillade han suckande.

– Vi tror på marknaden, kvittrade den unga centerpartisten.

När de första forskarrapporterna om rökningens skador kom på 1950-talet, svarade tobaksbolagen med filter på cigaretter och lightvarianter.

Folk skulle fortsätta använda tobak. Inte mycket har förändrats sedan dess.