En rappare utan sina ord

Vad är en rappare utan sina ord?

Det är måndag i Stockholms tingsrätt och som så ofta i säkerhetssalen är frågorna betydligt fler än svaren.

Och de medier som är sociala är fulla av skämt om att Ryanair kommer att börja ta extra betalt för passagerare som inte vill bli kidnappade.

Men i denna underjordiska bunker, där luften står still och syret alltid tycks vara på upphällning, är utrymmet för lustigheter om människorov begränsat.

Det stora målet mot Vårbynätverket har gått in i en ny fas och på en skärm visar åklagare Ida Arnell bilder på en ung man, silvertejp runt munnen, naken sånär som på kalsonger, hundkoppel runt halsen.

Det är en av Sveriges mest framgångsrika unga artister som visas upp, misshandlad, förnedrad, hotad till livet.

Yasin, uppburen rappare, belönad med priser, föremål för en idisslande evighetsdebatt på kultursidorna om huruvida det går att skilja verk från person, tittar sig självsäkert omkring.

Han är klädd i häktets gröna kläder och förs in i handfängsel, men så är han också misstänkt för grov brottslighet.

Var han inblandad i planen att kidnappa artisten?

Artisten Yasin är en av de tilltalade i den stora rättegången mot Vårbynätverket.

Stämmer det att offret skulle tvingas lämna ifrån sig guldsmycken, en dyrbar Rolex och andra statusprylar som framgångar med musiken gett honom möjlighet att köpa?

Åklagaren läser ur sitt material. Samtal på encrochat, någon som kallar sig Lobsterwaffe är otålig, signaturen somescorpion är optimistisk, ”bror, det kommer att ordna sig”.

Förhandlingen i säkerhetssalen i Stockholms tingsrätt mot det så kallade Vårbynätverket. Till höger den tilltalade rapartisten Yasin med sin advokat. I nedre högra hörnet en annan av de åtalade. Till vänster två åklagare.

14 unga män ingår i denna del av ett av dessa stora mål om gängbrottslighet som Sverige har tvingats vänja sig vid de senaste åren.

Fem dagar är avsatta, juridiken talar om försök till grov utpressning, förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

Tanken är att brottsoffret, artisten, ska vittna på länk. Inte för att någon tror att han ska berätta någonting, i förhör har han inte sagt ett ord om mardrömmen, men åklagarna måste ju göra ett försök.

Men förmiddagen går och eftermiddagen kommer utan att rapparen infinner sig och då domare Göran Nilsson bryter för 18 minuters paus framåt tretiden tror ingen längre att han tänker hörsamma domstolens kallelse.

Kanske är det så att även ett inställt vittnesmål är ett vittnesmål.

Ett vittnesmål som, om inte annat, har någonting att berätta om den tystnadskultur som råder i dessa sammanhang.

I morgon ska regeringen presentera en utredning om all denna tystnad.

Om skärpta straff för övergrepp i rättssak, om hur skyddet för offer ska stärkas, om trygghet för vittnen och vad som kan göras bättre.

Justitieminister Morgan Johansson kommer med myndig stämma att säga att kampen mot brottsligheten är en av regeringens viktigaste frågor och att krafttag tas.

I säkerhetsbyggnadens rökrum en trappa upp sitter några unga kvinnor med sina cigarreter och sina trendiga kläder.

Det är deras pojkvänner som är häktade, de är här som stöd, deras ansikten är sammanbitna.

Reportrar och fotografer från de stora mediehusen är på plats, likaså poliser och väktare. Asfalten utanför fönstren blänker i vårregnet.

Det är sen eftermiddag, åklagaren är färdig, försvarsadvokaterna tar över.

Flera personer hade tillgång till lägenheten där allt planerades! Min klient är oskyldig! Det finns inga bevis!

Senare i veckan ska Yasin höras.

Den vanligtvis så pratsamme gangsterrapparen, vars texter om mödrars tårar, bilar i brand och pojkar som förlorar sina liv har gjort honom till cool i en innerstad där sönerna inte kommer att förlora sina liv i kulregn och uppgörelser.

Han har tigit sig igenom förhör och det finns ingen anledning att tro att han kommer att anstränga sig för att skingra dimmor och bidra till klarhet.

Allt handlar om ord. Orden i texterna. Orden i encrochat. Orden i tacktalen på musikgalor där priser delas ut.

Men vad finns kvar av en rappare som inte längre har en berättelse?