Följdfrågorna uteblir när miljardären pratar båtar

Torbjörn Törnqvist efter en seglingstävling.

Den oseriösa ekonomijournalistiken har tidvis varit ett ­problem i Sverige.

De lata och aningslösa skribenter som hejade på medan it-bubblan svällde och svällde har förhoppningsvis lärt sig en läxa. ­Liksom de som skrev ­fjäskande reportage om de plötsliga stormogulerna i slutet av 1980-talet – innan fastighetsbubblan sprack och vårt land störtade ner i en kris vi ännu inte hämtat oss från.

Det har alltid förvånat mig att journalister blir så be­dårade av makt och pengar. Vårt jobb är att se och uppleva mycket och ju större ­erfarenheten är desto mindre lättimponerad blir man. Kritiskt tänkande ingår, bör göra det i alla fall, i varje ­reporters basutrustning. Så öppnar jag Dagens Industri. Fredagsbilagan har en sektion om segling. Omslaget visar Torbjörn Törnqvist på hans otroligt dyra båt: ”Skygg miljardär styr mot seger”.

Visst är Törnqvist skygg. Många har velat fråga om hur det gick till när hans företag Gunvor Group, baserat i Schweiz, från ­ingenstans på fem år fick ta hand om en tredjedel av den ryska oljeexporten. En ukrainsk organisation mot korruption har hävdat att Gunvor Group är ett verktyg för pengatvätt åt Putin och hans medarbetare. I sista stund köpte Törnqvist förra året ut sin ryske kompanjon som sattes upp på den amerikanska sanktionslistan efter Putins anfall på Ukraina.

Mycket finns att fråga den skygge miljardären om.

Men Dagens Industri ­skriver om kappsegling, en ­populär sport bland personer som antingen kan låta företaget betala eller har ­fabulöst mycket egna ­pengar.

Jakt är ganska fint men ­inte tillräckligt dyrt.

Golf är för kreti och pleti.

Jogga? Innebandy? Jo, visst, ha ha ha.

Törnqvist blev således en hängiven kappseglare när oljepengarna började forsa in. Efter tre år, 2009, satsade han på Americas Cup och har lagt uppåt en miljard kronor på nöjet, ”den dyraste seglingstävlingen i världen”.

Alla journalister som varit med ett tag anar hur intervjun kom till. Törnqvist talar gärna segling men inget annat. Någon enstaka fråga om olja kan han leva med. Men inga följdfrågor tack. Inga följdfrågor!

Och redaktionen på ­Dagens Industri är ­jättenöjd, säljer dyra seglingsannonser och ­rapporterar att den skygge miljardären ser ljust på framtiden.