Därför spekuleras det om flygkraschen

Kort efter att Iran genomfört sin hämnd mot USA störtar ett plan som precis lyft från Teherans internationella flygplats.

Med den misstänkta tajmingen är det inte konstigt att människor spekulerar i att det var något annat än tekniskt fel som orsakade olyckan.

Men det är just spekulationer och ingenting annat.

På det här stadiet finns överhuvudtaget inga bevis för att planet skulle ha skjutits ner av misstag eller med flit. Eller att Iran medvetet skulle ha saboterat planet.

Enda skälet att ifrågasätta att det handlar om en vanlig, tragisk flygolycka är det märkliga sambandet att Boeingplanet från Ukraine International Airlines störtar bara timmar efter att Iran attackerat två amerikanska militärbaser i Irak och ett fåtal andra omständigheter.

Att det skulle kunna handla om ren slump är uppenbarligen svårt för alla att acceptera. Även om det utan bevis för motsatsen är den mest sannolika förklaringen.

I teorin skulle det givetvis vara möjligt att Iran medvetet saboterat planet i hopp om att en olycka skulle skada ett av USA:s största företag ekonomiskt och därmed även USA. Boeing är ju redan i stora trångmål sedan den senaste versionen av Boeing 737-800 kallad Max fått flygförbud över hela världen.

Kraschen skulle i den teorin vara en del av hämnden.

Teorin innehåller dock avsevärda svagheter.

Iran skulle med ett sådant handlade ta en enorm risk. Om det kom fram att regimen saboterat planet och dödat 176 oskyldiga människor skulle det utgöra ett mycket allvarligt brott. Det skulle sannolikt resultera i en rad internationella sanktioner mot Iran. En effekt skulle troligen bli att plan från Irans eget flygbolag inte längre skulle få landa någonstans i västvärlden och på många andra platser.

Jag har oerhört svårt att se att Iran skulle vara berett att ta den risken utan att uppnå mer än en viss ekonomisk skada för USA.

En annan teori är att Iran själva skjutit ner planet i tron att det var en inkommande amerikansk missil, ett svar på Irans attack.

Även det låter i högsta grad osannolikt. Irans militär måste rimligen ha koll på var den internationella flygplatsen ligger och planet hade precis lyft när det förolyckades.

En annan förklaring skulle kunna vara att USA skjutit ner planet i tron att det rörde sig om en ny missilattack. Det har trots allt hänt en gång tidigare.

Den 3 juli 1988 sköts ett Iran Air-plan på väg från Teheran till Dubai ner av ett amerikanskt hangarfartyg i Persiska Viken. Den amerikanska flottan misstog planet för ett stridsflygplan. 290 människor dödades och USA fick av förklarliga skäl utstå en hel del kritik och fördömanden på grund av nedskjutningen. Till slut betalade USA ut närmare två miljoner kronor i skadestånd per passagerare till de anhöriga.

Just därför borde den amerikanska militären vara extra noga innan man riskerar att göra något liknande.

I fallet med det ukrainska Boeingplanet finns det några omständigheter som bidrar till vilda spekulationer på sociala medier:

  1. De ukrainska myndigheterna gick först ut och sa att det handlade om ett tekniskt fel och uteslöt att det kunde röra sig om en terrorhandling. Strax därefter tog man tillbaka det uttalandet och säger nu att man avvaktar den tekniska utredningen innan man ger något besked om orsaken.
  2. Planets två svarta lådor har hittats men de iranska myndigheterna säger att man tänker vägra att lämna ut dem. Det normala förfarandet är att det drabbade landets myndigheter tillsammans med flygplanstillverkarens experter gör haveriutredningen. I det här fallet finns det två problem. Är Boeing berett att i det spända läge som i dag råder mellan USA och Iran att sända en amerikansk expert till Iran? Och är Iran i så fall beredd att ta emot denne? Om Iran inte låter oberoende experter ta del av de svarta lådornas innehåll stärks givetvis tron att Iran på något sätt fifflat med planet och att de svarta lådorna skulle avslöja det. Därför har jag svårt att tro att Iran inte till slut lämnar ut lådorna.
  3. Planet var av typen Boeing 737, en av världens absolut vanligaste och mest beprövade flygplansmodeller. Planet har varit inblandat i några olyckor i närtid. I mars 2016 störtade en Boeing 737 tillhörande FlyDubai när de skulle landa i Rostov-on-Don i Ryssland. Ett plan tillhörande Air India Express störtade i Mangalore i maj 2010. Men den här typen av olycksförlopp har aldrig tidigare inträffat, enligt vad flygexperten Jan Ohlsson uppger för TT. Planet var dessutom bara tre och ett halvt år gammalt och hade enligt det ukrainska flygbolaget genomgått service utan anmärkningar så sent som två dagar före olyckan.

Även om inga bevis finns är det tillräckligt med indicier och sammanträffanden för att få konspirationsteorierna att flöda.

Det kan ta månader innan vi får veta sanningen om vad som hände.

 


GRAFIK:  Paul Wallander

Flygkraschen i Iran – detta har hänt

  • Ett ukrainskt Boeing 737-plan med 176 personer ombord störtade strax efter att det hade lyft från Teherans internationella flygplats, Imam Khomeini.
  • Flygplanet hade destination Kiev i Ukraina men hade knappt hunnit lyfta innan det störtade i närheten av staden Parand. Planet skulle ha lyft klockan 5.15, lokal tid, men avgången sköts upp en timme.
  • Tio svenskar finns bland dödsoffren, enligt flygbolaget och Ukrainas utrikesminister. Men det kan handla om fler, enligt Sveriges utrikesminister Ann Linde.
  • Enligt Aftonbladets uppgifter rör det sig om 17 svenskar.
  • Förutom svenskarna fanns bland annat 82 iranska medborgare, 63 kanadensare, fyra afghaner, tre tyskar och tre britter ombord. Enligt Ukrainas säkerhetsråd dödades elva ukrainska medborgare i kraschen, inklusive de nio besättningsmedlemmarna.
  • Flygbolaget Ukraine International Airlines uppger att planet av modell Boeing 737-800 Next Generation var byggt 2016 och hade genomgått en säkerhetskontroll utan anmärkningar så sent som den 6 januari.
  • Ukrainas ambassad i Iran uppgav först att kraschen orsakats av ett motorhaveri – och inte på grund av terrorism. Men ambassaden tillbakavisade senare det uttalandet i väntan på besked från undersökningen av de svarta lådorna.
  • Bolaget ställde in alla flyg till Teheran på obestämd tid och ska göra en grundlig utredning av orsaken till kraschen.
  • Vid lunchtid rapporterades att färdskrivarna, de så kallade svarta lådorna, hittats.
  • I förhandeln inför börsöppningen på Wall Street föll Boeingaktien med runt två procent, enligt CNBS.
  • Flera flygbolag, bland dem Air France, KLM, Lufthansa, Quantas och Japan airlines ställde in sina flygningar över iranskt och irakiskt luftrum.
  • Även SAS har ställt in ett flyg till Beirut som skulle ha avgått i eftermiddag på grund av flygkraschen i Iran. I övrigt flyger SAS inte alls i området.

PODD Flygexperten om Boeingolyckan: Konflikten kan försvåra haveriutredningen

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi med en flygexpert om olyckan i Iran, och reder ut hur den pågående konflikten kan påverka utredningen.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen