Mejla

Peter Kadhammar

Publicerad:

Dödsängeln är tillbaka med ny Marlboro-man

Publicerad:
Marlboro-mannen lanserades på 1950-talet. Tre män som porträtterat denne cigarettrökande cowboy dog i lungcancer.
Foto: AP
Marlboro-mannen lanserades på 1950-talet. Tre män som porträtterat denne cigarettrökande cowboy dog i lungcancer.

Dödsängeln flaxade än en gång över Stockholm och dess vingar var svarta av tjära och den hostade och hackade.

Dödsängeln höll på att dö. Så långt tillbaka någon kan minnas har den spridit sitt gift över jorden och tjatat och pockat på människorna att smaka, gör ett informerat val, vill du inte vara lika snygg och tuff som den där manliga cowboyen vi har på alla reklambilder?

Och människorna rökte och bolmade och dog i lungcancer, och cigarettdirektörerna och deras aktieägare blev rika.

Dödsängelns namn är Philip Morris, ett namn som för tankarna till god smak och aristokrati, men affärerna är sjaskiga.

Philip Morris har varit den framgångsrikaste av alla att förmå människorna att betala dyra pengar för en extremt beroendeframkallande vara som blir deras sjukdom och död. Men nu vill företaget satsa på nya rökprodukter.

Det är inte första gången.

I mitten av 1950-talet började vetskapen att röktobak är ett farligt gift tränga in i det allmänna medvetandet. Samhället vaknade sakteligen. Amerikanska myndigheter förbjöd Philip Morris att hävda att ”framstående läkare” sa att bolagets cigaretter är ”mindre irriterande för näsa och hals”.

Alltid dessa läkare! Alltid dessa gudar i vita rockar och med endast ditt bästa för ögonen!

När Dödsängeln nedsteg till Stockholm i måndags fanns inte mindre än tre läkare på plats vilka i olika tonarter indirekt och direkt lovprisade Philip Morris e-cigaretter, helt klara att föredra!

Som när Philip Morris i mitten av 1950-talet ansattes av myndigheter och en misstrogen allmänhet som inte vill dö i svåra plågor i onödan.

Rök cigaretter med filter! var lösningen då.

Filter ansågs fruntimmersaktigt så det gällde att sälja cigaretterna som rejäla doningar för karlakarlar.

Marlboro-mannen föddes i januari 1955, berättar David Halberstam i sitt monumentalverk ”The Fifties”. En ensam cowboy på prärien med en cigarett i munnen. ”En mans cigarett som också kvinnor tycker om”. Det kan inte bli mer potent och – friskt!

Marlboro-mannen blev reklamhistoria och affärshistoria. Marlboro är Philip Morris största märke.

Nu är Philip Morris pressat igen. Reklamförbud. Varningstexter på paketen. Världen över tänker människor mer på hälsan.

Försäljningen sjunker. Så bolaget måste komma med motdrag. Dess trumfkort är akademiker som Claude Guiron. Möjligen är han den nya Marlboro-mannen. Om inte på bild så i våra hjärnor.

Claude Guiron är Philip Morris nordiska forskningschef.

Guiron kommer från läkemedelsindustrin. Han är lika pålitlig som en doktor. Han värvades till Philip Morris och är bolagets nordiska forskningschef.

I måndags lät han visserligen mer som en försäljare. Philip Morris hade bjudit in till ett seminarium på nätet för att avhandla temat ”hur kan tobaksindustrin bidra till ett rökfritt Sverige?”.

Philip Morris satsar stort på e-cigaretter. Uppvärmd tobak i stället för förbränd. E-cigaretter är framtiden.

Dödsängeln har alltid de bästa avsikter. I maj ordnade Philip Morris ett seminarium på temat fimpar. Flera tiotal personer var inne på nätet och lyssnade. Jag var då imponerad av att moderatorn Marie Söderqvist lyckades hålla samtalet igång en hel timme utan att börja skratta.

Hoppas hon får bra betalt.

I måndags var det lättare för Söderqvist. Philip Morris sålde förra året 707 miljarder cigaretter världen över. Att bolaget säger att dess produkt inte längre bör finnas till är onekligen intressant.

– Det bästa är att få folk bort från cigaretter, sa Guiron. Vi har designat våra nya produkter så att de inte ska vara lockande för ungdomar …

Sändningen bröts. Dödsängeln hostade och kippade efter luft.

– När ska sista cigaretten vara såld i Sverige? Sätt ett slutdatum. Höj skatterna. Gör det …

Bilden stelnade i datorn. Det såg ut som om Claude Guiron hade blivit skjuten av en galaktisk fryspistol.

– … jag förstår att folk är kritiska …

Budskapet var att Philip Morris vill ha frihet att göra reklam – ”kommunicera” – för sina e-cigaretter.

Det var förresten en riksdagsledamot från KD med också, Camilla Brodin. Hon sa att varje människa är unik.

När Dödsängeln nedsteg till Stockholm i måndags fanns inte mindre än tre läkare på plats vilka i olika tonarter indirekt och direkt lovprisade Philip Morris e-cigaretter, skriver Peter Kadhammar.

Av: Peter Kadhammar

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: