En bit därifrån låg den herrelösa vattenskotern

Mina vänner var ute och åkte badring efter en styrpulpetbåt i fredags kväll. Det var utanför Ramsvik, en mil norr om Smögen.

   De hade just sett en vattenskoter med två personer på sadeln åka förbi, då i låg fart.

   Efter en stund, när de drog in badringen för att byta åkare såg de en motorbåt som backade långsamt i cirklar. Ombord på motorbåten stod en man och drog i två personer på badbryggan. En bit därifrån låg den herrelösa vattenskotern.

   En av dem berättar:

   - Vi hade inte sett smällen, men körde dit direkt, det var en äldre man och hans dotter på badbryggan. Jag hoppade över i motorbåten och hjälpte till att dra upp mannen som var svårt skadad, hela ansiktet var krossat. Vi satte igång med hjärt-lungräddning, men mannen var troligen redan död. Min flickvän ringde 112 och en släkting iland som är läkare. 

   Bara några minuter senare var de inne vid en brygga där det satt barn och familjer som fiskade krabbor. Där fortsatte återupplivningsförsöken med hjälp av läkaren. Ambulansen var på plats inom tio minuter. Dessutom kom Sjöräddningssällskapet, räddningstjänsten, polisen och en ambulanshelikopter.

   Det blev korta nyhetsartiklar i medierna i helgen. “Man död i vattenskoterolycka”. Ännu en.

   Alltför många som kör en vattenskoter har inte en aning hur den ska manövreras i en kritisk situation. Visst går de att bromsa häftigt och visst går det att göra extrema undanmanövrar. Men det kräver kunskap och vana. Den går varken att styra eller stoppa utan ordentligt varvtal på impellern i vattenjetaggregatet. Och om man bara släpper på gasen i 60 knop (111 km/h) så fortsätter den en lång sträcka framåt i hög fart. På det viset har förare hamnat långt upp på land och kraschat mot träd.

Vattenskoter. Arkivbild.

   Båtlivet sommaren 2020 är sig inte likt, vilket sannolikt har med coronapandemin och “hemestrarna” att göra. Drunkningarna har också ökat.

   Adam Goll-Rasmussen är räddningstjänstansvarig på Sjöräddningssällskapet:

   - Framförallt runt större städer har antalet räddningsuppdrag ökat kraftigt i år. Munsöstationen hade haft 130 räddningsuppdrag vid den här tiden förra året. Hittills i år har de haft 255.  Stockholmsstationerna hade 161 förra året och 253 i år. På stationerna vid Dalarö, Västerås och Trosa har antalet gått upp med 100 procent. Även Lomma (Malmö) har ökat, liksom Vadstena, och de inre delarna av Göteborgs skärgård. Och mitt intryck är att väjningsreglerna är helt satta ur spel.

   Strömstad är ett undantag. Där har räddningsuppdragen minskat från 214 till 126, till följd av att gränsen till Norge varit stängd och en majoritet av räddningsuppdragen normalt gäller norrmän.

   Det är inte gott sjömanskap att köra som en blådåre bland badande människor, eller att ge fan i väjningsregler och sunt förnuft. Det är kriminell idioti.


Räddar i nöd

  • Sjöräddningssällskapet gör även förebyggande utryckningar. Den som fått maskinproblem, masthaveri eller bara en simpel soppatorsk riskerar ju att snabbt hamna i verklig nöd. Även dessa utryckningar har ökat i år från 2 230 förra året, till 3064. Siffrorna gäller t.o.m. juli båda åren.

Bli medlem!

  • Att kunna få gratis hjälp av de 2 300 oavlönade frivilliga på 72 stationer i Sverige är bara ett argument för att bli medlem i Sjöräddningssällskapet. Ett annat är att man bidrar till att rädda liv till sjöss. Och ett tredje att det inte kostar skattebetalarna ett öre. Läs mer och gå med på www.sjoraddning.se