Coronakrisen har förändrat läsardialogen i grunden

Coronakrisen förändrar allt. Även journalistiken, på gott och ont. Relationen till läsarna fördjupas.
Den numera ständigt pågående dialogen mellan redaktion och användare har utvecklats till en egen journalistisk genre.

Viruset, och åtgärderna för att minska smittspridning, har inneburit att en betydande del av de annonsintäkter som finansierar journalistiken har försvunnit. Såväl små lokaltidningar som Nordens största tidning – Aftonbladet – drabbas hårt. Regeringens stödpaket hjälper inte mycket mer än ett plåster hjälper mot en skottskada.

Trots detta tuffa läge händer spännande saker med de svenska medierna just nu. Nästan alla får fler läsare, behovet av bra journalistik tycks oöverträffat. Aftonbladet har flera gånger under den senaste månaden haft fem miljoner unika besökare på en och samma dag. Det är historiskt. Fler och fler väljer att bli Plus-prenumeranter.

 

Men det stora skiftet i innehållet ser vi när det gäller läsarinteraktion och läsarmedverkan. Något som de senaste åren mest ägt rum i de sociala nätverken, som Facebook och Twitter. Öppna kommentarsfält i anslutning till artiklar tycks höra till det förflutna på nyhetssajterna.

Redan i höstas tog Aftonbladet initiativ för att få tillbaka en del av dialogen med läsarna. Regelbundna chattar, om stort och smått, samt en möjlighet att ställa frågor direkt till våra reportrar i tjänsten Supernytt, blev snabbt en populär del av Aftonbladet.

Aftonbladets redaktion i Stockholm.

I och med coronarapporteringen har läsarinteraktionen gått från populär komplettering till en del av kärnuppdraget. Trycket är enormt och våra reportrar svarar så gott de kan – som journalister, inte som läkare eller smittskyddsexperter – på så många frågor de hinner med. Samtalet pågår dygnet runt.

Få, om någon, i Sverige har missat den här delen av coronabevakningen.

Hos våra konkurrenter ser vi hur både SVT och Expressen med gott resultat inlett liknande samtal med sina användare. Läsarmedverkan hos de stora medierna har fått en renässans under coronavåren 2020. Det är en förändring som kommer att bestå också när vi närmar oss ett mer normalt läge, efter pandemin.

 

Sportbladet har haft läsarchattar länge, men också där är de fler och väcker större intresse än tidigare. Även andra delar av Aftonbladet märker av detta, ett exempel är Aftonbladet Ledare, som numera svarar på läsarnas frågor i anslutning till publicerade texter.

Hundratals frågor ställs och besvaras, debatten är ibland hård. Men i denna dialog förs samtalet i ett annat tonläge och med en högre kvalitet än när samma texter diskuteras i de sociala nätverken.

Coronakrisen är en pågående katastrof. Många människor dör. Andra klarar sig men blir svårt sjuka, vilket kan få konsekvenser en lång tid framåt. Ekonomier kollapsar, arbetslösheten skenar. Det som sker nu förändrar våra samhällen på ett sätt vi ännu inte kan överblicka.

 

För medierna slår krisen hårt mot journalistikens finansiering. Därför är behovet av positiva exempel, mitt i krisen, stort. Sådana hittar vi i det enorma intresset för journalistik, i den ökande viljan att teckna prenumerationer (nu är rätt tillfälle att skaffa Plus, gör det här) och i redaktionernas snabbfotade kreativitet.

Men tydligast av allt – i läsardialogens återkomst. Vi är tacksamma för att ni deltar i det här samtalet. Aldrig har det behövts mer än nu.