Hype house är en äcklig bild över vår onda värld

Hype House.

”Jag är väldigt deprimerad just nu,” säger Alex Warren och stirrar in i kameran, ”och jag vet att det låter dumt. En 20-årig miljonär, vad har jag att vara deprimerad över?”

Warren är en av Tiktok-stjärnorna i Netflixs nya reality show ”Hype House”. Efter att ha sett serien kan jag komma på både en och två anledningar till att han är deprimerad.

 

Serien följer en handfull ungdomar som bor i ett så kallat content house i Los Angeles. Att bo i ett content house har blivit vanligare under de senaste åren, men är inte en helt ny företeelse. Serien ”Big Brother” skulle kunna betraktas som det allra första huset av den typen. Det är helt enkelt ett hus där gränslösa människor bor med exhibitionistiska människor och att de lever tillsammans blir underhållning för oss andra att konsumera. Sedan sociala medier blev en grej har samma koncept tagits över av framgångsrika influencers som bor tillsammans, för att producera mer och bättre innehåll till sina egna kanaler. 

Det första innehållshuset att bli allmänt känt var när den kontroversiella Youtube-kändisen Jake Paul 2018 köpte ett hus dit han bjöd in andra växande influencers att bo. Affärsmodellen bakom uppläggen är lite grumliga, men tillsammans drar kollektiven in miljontals dollar. 

 

Jake Pauls grannar liknande att bo bredvid deras ”Team 10”-hus vid att bo i en krigszon. Hela dagarna försökte de toppa varandra, fansen tältade utanför på gatan och grannarna gick i taket när de tände eld på stora möbler i trädgårdens tömda pool. 

Netflix-serien, som den deprimerade 20-åringen är med i, är en ohelig allians mellan den gamla sortens content house (dokusåpan) och den nya (Tiktok). Mannen bakom huset som skildras, 22-åriga entreprenören Tomas Petrou, säger att hans hus skiljer sig från andra i sitt slag eftersom medlemmarna i Hype House är som en familj.

Exakt vad en ung ”tech bro” lägger i ordet ”familj” är svårt att veta. Men precis som en förälder skuldbelägger han tonåringarna han bor med när de inte gör tillräckligt mycket innehåll till husets gemensamma konto. Kontot som betalar för hela kalaset och antagligen för Petrou med.

 

Det är en ganska brokig skara som söker sig till sådana här miljöer.

Den deprimerade Warren, som blivit känd för sina galna pranks, blev som tonåring utkastad hemifrån. Med hjälp av en kamera och en telefon lyckades han bygga en följarskara som gjorde honom till miljonär. Miljonär eller ej, precis som för alla i en prekär arbetssituation hänger otryggheten över Warren som ett tungt moln. Följarna är nyckfulla och hela tiden strävar han mot att vara mer som sig själv och göra galnare innehåll än sist. När videon, i vilken han låtsas-friar till sin (riktiga) flickvän och sedan på 24 timmar anordnar ett låtsas-bröllop, bombar slungas han djupare in i depressionen.

I hälften av seriens scener ligger han i sängen, med en stor filt över sig. Och ironiskt nog är det, med mina mått mätt, underbart innehåll. Vem fan vill inte se en deprimerad, hemlös, miljonär som precis fyllt 20 ligga i sängen med existentiell ångest för att ens Youtube-klipp inte längre skapar samma engagemang? Det är en perfekt, äcklig bild över vår onda värld. Inget prank i världen tjusar mig på samma sätt.