Fridolin, mannen från Grönköping, bör lära sig var Kina ligger

Det är oss man tittar på. Sverige är det land som ligger först i klimatpolitiken, sa Miljöpartiets Gustav Fridolin i Agenda häromveckan.
Det var den sedvanliga provinsiella högfärden och inbilskheten som är så vanlig när svenska politiker berättar att de är världsbäst.
Jag kan berätta för Gustav Fridolin att hela världen tittar på Kina. Det är ett jättestort land som ligger i östra Asien. Kina håller på att omstöpa den globala bilindustrin, det är förklaringen till att göteborgska Volvo startar ett nytt märke för sportiga elfordon, Polestar, och från 2019 utrustar alla bilar med enbart el– och hybridmotorer.
I Peking (till Fridolin: Kinas huvudstad) kan bilägare komma över registreringsskyltar för bilar med explosionsmotor enbart genom lotteri. I Shanghai (till Fridolin: en annan stor kinesisk stad) får den som vill köra med explosionsmotor köpa nummerlåtarna. Det kan kosta upp till 100 000 kronor.
Detta läser jag i Financial Times. Tidningen hade i fredags en lång artikel om Kinas satsning på elbilar vilket säkert Gustav Fridolin tycker är konstigt. Har Financial Times missat att Sverige är bäst?
Från 2019 gäller ett kvotsystem för företag som vill sälja bilar i Kina, ungefär som handeln med utsläppsrättigheter i Europa. Systemet ger ekonomisk fördel för varje el– och hybridbil ett företag tillverkar och ökade kostnader för varje fordon med enbart explosionsmotor.
Kina är världens största fordonsmarknad. Följaktligen skyndar globala giganter som Volkswagen, Ford, General Motors och Daimler att försäkra att de kommer att anpassa sig till Kinas kvotsystem.
De har sett det komma. I somras förklarade kinesiska myndigheter att det är slut med undantag för så kallade "superbilar" som McLaren, fordon med stora motorer och skandalösa utsläpp.
De har sluppit avgastester eftersom de är så få. Nu ska de underkastas samma prövning som alla andra.
Brittiska biltillverkare protesterar. Varför kan de inte få samma undantag i Kina som de har i USA och Europa? Undantag för små bilmärken som skitar ner jättemycket?
Och amerikanska General Motors VD har klagat på att myndigheterna i Kina bestämmer för mycket.
Visst bestämmer de och visst är Kina en diktatur. Men det är i Kina den globala bilindustrin äntligen tvingas till förändring.
För den som är snabb i fötterna eller snarare bakom ratten finns stora pengar att hämta. Kina kommer mellan 2015 och 2020 subventionera elfordon med cirka 500 miljarder kronor (till Gustav Fridolin: jättemycket pengar.)