”Handgjort” är det nya skojeriet

H&M kan också börja skriva ”tillverkad för hand” om sina massproducerade kläder.

För något år sedan skulle jag köpa ett par jeans på rean och fastnade för ett par väldigt snygga – de var italienska eller danska, jag minns inte vilket.

– De är sydda för hand, sa försäljaren.

Jag tror han sa det för att motivera det höga priset, flera tusen kronor för ett par byxor som åtminstone jag förknippar med fritid och avkoppling.

– Menar du att de inte har använt några maskiner? sa jag. Att det suttit sömmerskor med nål och tråd, inga symaskiner? Inte konstigt att de är dyra.

Den trevlige försäljaren såg plötsligt osäker ut.

– Jag menar…

Han gjorde en gest som om han förde in ett tygstycke i en maskin.

– …att de sitter så här och arbetar…

Han var villrådig och jag ville inte genera honom så jag gick till ett bås och provade dem. Tyvärr passade byxorna inte, annars hade jag nog köpt dem det höga priset till trots.

Så snygga var de och de hade varit en trevlig påminnelse om vikten av att värna språket.

 

Jag minns en amerikansk skämtteckning från när jag var liten. ”Vårt bröd har inte vidrörts av människohänder”, stod det på sidan av en leveransbil där en apa lastade ut limporna.

Det skämtet fungerade i en tid när maskiner fortfarande stod för modernitet och framsteg.

I dag dyrkar vi det ”äkta” och ”naturliga”. Vi använder ordet ”genuint” i tid och otid. Folk med gott om pengar betalar tusentals kronor för att få sova på isblock utanför Kiruna. Vinterbad betraktas som höjden av sundhet. Vi köper ekologisk mat. Yogainstruktörer har spritt sig över västvärlden för att hjälpa människorna att finna ro och sina sanna jag.

När vi söker det äkta och naturliga vill vi ha saker som är tillverkade av rejäla hantverkare med valkiga men ändå mjuka händer och som med ett knäckebrödsleende och stolta, raka ryggar lämnar över sin produkt till oss.

Följaktligen påstår alla möjliga företag att deras produkter är ”handgjorda”.

Regnrockarna från det svenska företaget Stutterheim ser ut som regnrockar gjorde när jag var barn men till skillnad från skämtet med bageriet och apan påstår Stutterheim att dess produkter tillverkas av människohänder: ”made by hand” står det i reklamen.

Syr de regnrockarna för hand alltså? Hur då?

20 januari skrev jag till Stutterheims pressavdelning och frågade, ni använder alltså inga maskiner?

Inget svar.

24 januari skrev jag en vänlig påminnelse och förtydligade min fråga: Hur går tillverkningen för hand till?

Jag har fortfarande inte fått något svar.

Stutterheims påstående om de handtillverkade regnrockarna än mysteriösare eftersom deras hemsida visar foton både på symaskin och stansmaskin.

 

Konsumentverket svarar desto snabbare på brev. Juristen Daniel Eliasson skriver att marknadsföringslagen förbjuder vilseledande påståenden om hur en vara tillverkas. Men det finns ingen standard om vad som räknas som ”handtillverkad”, därför blir det svårt att säga var gränsen går mellan vilseledande och korrekt marknadsföring.

Här kan jag hjälpa till.

På nätet finns bilder från H&M:s stora asiatiska fabriker där sömmerskor sitter vid maskiner och syr.

H&M kan också börja skriva ”tillverkad för hand” om sina massproducerade kläder.

Ord betyder ju ändå inget, de är bara livsstilsmarkörer.