Succésommar för Aftonbladet

Över 3,7 miljoner läsare varje dag

Lena K Samuelsson

I dag blir mätinstitutet Orvestos sommarrapport officiell.  Vi och andra brukar tävla om att lyfta fram de största siffrorna. Det ligger i vår natur. Men om vi lägger den gamla striden åt sidan för ett ögonblick så kan vi väl konstatera att kvällspressen klarar sig ganska bra när det gäller trafik. Aftonbladet dominerar stort på daglig basis, i alla kanaler. Som sig bör för en dagstidning.

Kollegorna på forna konkurrenten Expressen, med Kvällsposten och GT inräknade, har gjort ett bra jobb per vecka. Gott så. Men det är inte där slaget om framtiden står.

För några dagar sedan kom beskedet att Expressen behöver spara 45 miljoner. Det lär tyvärr inte räcka. Dagens Media rapporterade att 14 av 22 granskade morgontidningar går med förlust. Bonnier skär i nyköpta Mittmedia. För en tid sedan slogs den sista spiken i Metros kista. Aftonbladet och Schibsted rapporterade tuffa siffror andra kvartalet sedan annonsmarknaden försvagats.

Det är hårda finansiella tider, både i Skandinavien och i den internationella mediebranschen. Lite av en paradox att Aftonbladet då haft en av sina bästa somrar vad gäller engagemang och läsning. Efter en tidvis nyhetsintensiv sommar kan vi konstatera att svenska folket väljer Aftonbladet, varje dag. Flera gånger. Och gärna i mobilen. Vare sig det handlar om den tragiska flygolyckan i Umeå, den amerikanske artisten ASAP Rocky som åtalades och dömdes för misshandel, ett magiskt fotbolls-VM eller klimatet.

Starkast är vi på nyheter, sport och nöje. Varje dag når Aftonbladet över 3,5 miljoner människor i våra digitala kanaler. Många läser både digitalt och print, lägger man till papperstidningen så ligger siffran på över 3,7 miljoner. Varje dag.

 

Här på redaktionen är vi så glada för förtroendet vi får som svenska folkets nyhetsdestination. Vi jobbar hela tiden med att utveckla journalistiken, bredda vårt tilltal och erbjuda en nyhetsupplevelse som engagerar. Därför drar vi i dag igång en stor lokalsatsning, för att erbjuda mer av Aftonbladet, närmare våra läsare. Vi börjar i Malmö och planerar sedan komma ut med en egen lokalsajt i fler städer och områden. Jag, som bott flera år i Malmö, tycker förstås att det är extra roligt med dagens premiär. Med hjälp av en egen redaktion, robotteknik och innehåll från Blocket Jobb, Klart och Let’s Deal blir det mycket att ta del av.

Nyheter är inte bara text, det är också video och ljud. Du har väl inte missat vår fördjupande nyhetspodd Aftonbladet Daily? Sedan lanseringen har vi testat och prövat och fått mycket tips från lyssnare. Nu tror jag vi hittat rätt, under sommaren har väldigt många upptäckt Daily. Varje dag dyker vi ner i ett aktuellt ämne och våra journalister ger hela bilden.

I somras testade vi en ny funktion på sajten, Nyhetsdygnet, med det allra senaste, snabbt, rappt och tillgängligt. Stort tack till alla er som tog er tid att kommentera och tipsa om hur tjänsten kan bli ännu bättre, vi jobbar för fullt!  Nyhetsdygnet är resultatet av ett tätt samarbete mellan utvecklingsteamet hos vår systertidning VG i Oslo och vårt gäng här i Stockholm. Vi hoppas komma med en färdig version under hösten.

På samma sätt jobbar Aftonbladet nu med alla Schibsteds utvecklare och våra systertidningar SvD, VG och andra för att förbättra den digitala förstasidan, artiklarna, kommentarsfunktioner, sportupplevelsen, våra specialsajter inom mat, resor och family, ja, hela vår mobilapp.

 

Att vara ett digitalt bolag ställer andra krav än de som en gång gällde för kvällstidningen. Störst är bra, men dagligt engagemang och lojalitet är bättre. Som alltid handlar det om journalistiken och allas er upplevelse. Men också om produkt, teknik och data. Svenska tidningar slåss om uppmärksamheten med internationella tech-giganter som Facebook och Google.

Vi behöver förstå läsarnas digitala vanor och kunna skapa en långsiktigt hållbar affär för att försörja journalistiken. För dig som är Pluskund har vi därför satsat på fler ämnen, nyhetsbrev, en egen startsida och mycket annat. Du som är medlem i Viktklubb har säkert märkt att vi breddat innehållet och gjort det lättare att lägga om kosten och må bättre.

Nu blir det till slut lite siffror ändå: I en digital värld vill våra annonsörer som alltid finnas i rätt sammanhang men de behöver också veta hur många som ser annonsen och vilket värde vi kan skapa för dem. Här står Aftonbladet utan konkurrens med mer än femtio procent fler digitala annonsvisningar än andra.

Läsarnas engagemang kan tyckas svårt att mäta men i den digitala medievärlden brukar bland annat antalet sidvisningar per dag och person användas som måttstock. Vad gäller läsning är även den siffran unik, varje dag bläddrar och läser svenska folket ihop runt 30 miljoner sidvisningar. Ofta innebär det att du och ni klickar på och läser över tio olika artiklar varje dag. Den direkta trafiken till Aftonbladet är cirka 80 procent, det betyder att åtta av tio besökare kommer direkt till Aftonbladet för nyheter. Det trillar inte in hos oss från sociala medier. Det visar på den starka roll Aftonbladet har som ett dunkande nyhetshjärta i Sverige.

För att du läser, tittar och lyssnar vill jag tacka dig och er allesammans. Vill du kolla mer siffror finns en faktaruta och länk nedan. Nu laddar vi för en intensiv höst, välkommen!

Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.