Brutal sågning av regeringsförslag om skärpta straff för rattfylla

Lagrådet har satt tänderna i regeringens lagförslag om skärpta straff för rattfylleri och olovlig körning.

Att skärpa straffet för rattfylleri borde vara en enkel sak.

Men vi ska aldrig underskatta Justitiedepartementets förmåga att ställa till det för sig.

Lagrådet, den myndighet som ska granska nya paragrafer innan de träder i kraft, har satt tänderna i regeringens lagförslag om skärpta straff för rattfylleri och olovlig körning.

Resultatet är en elva sidor lång analys som inte saknar inslag som underhåller oss med smak för mörk humor.

Justitieråden suckar och grymtar bland annat över hur den nya lagtexten om olovlig körning är formulerad.

Att det är försvårande att köra bil trots att körkortet är återkallat är en rimlig idé.

Men den nya bestämmelsen är så dåligt skriven att den träffar även dem som fått körkort återkallat på grund av hälsoproblem och senare frisknat till och fått nytt körkort.

 

En sådan orimlig konsekvens är förhoppningsvis inte vad regeringen önskar sig.

Men det blir ännu värre. Enligt förslaget ska det vid bedömningen av hur grov en olovlig körning är tas hänsyn till om föraren tidigare har gjort sig skyldig till detta brott.

Inga konstigheter. Men Justitiedepartementet har fått feeling och vill att även faktorer som inte har att göra med brottets allvar ska ges påtaglig betydelse.

”Detta utgör ett grundläggande avsteg från den systematik som det svenska påföljdssystemet bygger på”, ryter de högt uppsatta juristerna.

 

En begriplig irritation. Tanken är att lagarna ska hänga ihop. Ett gemensamt synsätt ska prägla brottsbalkens olika avdelningar. Annars blir det snart pannkaka av juridiken.

Visst, påpekar justitieråden, kan lagstiftaren frångå denna traditionella ordning. Men det vore ju bra om det i så fallgjordes inom ramen för en bred och djupgående översyn av brottsbalken.

Lagrådet ångar på. I Sverige tillämpas någonting som med ett tjusigt och krångligt ord kallas asperationsprincipen.

Domstolen visar musklerna gentemot det grövsta brottet och ger straffrabatt för de mindre allvarliga brotten.

 

Det går givetvis att ha åsikter om att det ligger till på detta vis.

En utredning för att se över principen har för övrigt tillsatts. Men det är av underordnad betydelse i detta sammanhang.

Det väsentliga här och nu är att i detta förslag är det tvärtom. Fler brott leder till straffskärpning av varje gärning.

”Man går rakt på tvärs med vad som i straffsystemet i övrigt gäller vid flerfaldig brottslighet”, suckar justitieråden.

Deras blodtryck har sannolikt nått onyttigt hög nivå då de lägger fram sin osedvanligt rättframma slutsats:

”Förslaget kan inte läggas till grund för lagstiftning.”

En sågning utöver det vanliga. Men den pålitlige straffskärpningsministern Morgan Johansson låter sig givetvis inte nedslås. Ny lag ska stiftas.

– Förmodligen får vi modifiera lite, säger Johansson till Ekot.

Mina damer och herrar, jag tror att vi redan i augusti kan utse årets underdrift.