Så lätt kan banken stänga mig ute från samhället

Den som kastas ut från banken eller nekas konto kan som sista utväg vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Men av runt 170 inkomna ärenden förra året fick de klagande rätt i bara två fall. Cirka 40 fick avslag.

Under den arabiska våren 2011 for jag mellan Israel, Västbanken, Jordanien och Bahrain. Jag besökte också Tunisien och London.

På alla dessa platser använde jag mitt betalkort från American Express och räkningarna måste ha varit ganska saftiga.

Till London for jag för att intervjua en av Usama bin Ladins gamla vänner. Jag sov över en natt och kom tillbaka till Stockholm en fredag eller lördag tror jag. När jag på måndagsmorgonen promenerade till tidningen ringde de från American Express säkerhetsavdelning.

En beställning av någon elektronisk pryl med mitt kort i England bekymrade dem. Beställningen bröt mot mina konsumtionsmönster så betalningen stoppades automatiskt tills Amex hunnit kontrollera köpet. 

Jag skaffade Amex 1981 och har använt kortet tusentals gånger genom åren. Jag har köpt varor och tjänster för miljoner kronor, oftast i arbetet.

En gång hände det alltså att någon – antagligen receptionisten på hotellet i London – snodde numret och försökte köpa prylar på min bekostnad. Och systemet märkte avvikelsen.

Sådan kontroll har banker och kreditkortsföretag över våra liv.

 

På Finansinspektionen och andra myndigheter har man noterat att allt fler människor i Sverige förvägras öppna bankkonton. Man ser också en dramatisk ökning av antalet konton som bankerna säger upp, alltså tvångsavslutar.

– Varje dag får vi information om personer eller företag som inte får öppna konton eller får dem avslutade, säger Lars Malmström chef för konsumentavdelningen på Finansinspektionen.

Det vanligaste klagomålet 2021 till Konsumenternas bank- och finansbyrå, en stiftelse som ska värna kundernas rätt, gällde uppsagda konton.

Tidigare var det extremt ovanligt med sådana klagomål, nu väller de in. Förra året gällde 14 procent av alla klagomål uppsagda eller nekade bankkonton: drygt 600 ärenden.

Vanliga klagomål hos Konsumenternas bank- och finansbyrå kommer från personer som saknar svensk ID-handling. Det kan vara IT-experter från Indien, lärare och studenter på universitet, asylsökande.

Naturligtvis är det inte så enkelt att bankerna är dumma och fyrkantiga när det kommer in en föredömlig IT-expert från Bangalore och vill öppna konto.

Bankerna har blivit hårdare därför att kraven på att agera mot penningtvätt och kriminalitet blivit hårdare.

 

Den som kastas ut från banken eller nekas konto kan som sista utväg vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Men av runt 170 inkomna ärenden förra året fick de klagande rätt i bara två fall. Cirka 40 fick avslag.

Där fanns till exempel en argentinare i Polen som sa att han behöver svenskt konto för att ta emot pengar från investerare, oklart vad de ska investera i. Där fanns en person som handlar med kryptovaluta och som när banken frågade om vissa transaktioner skickade in 2000 rader med uppgifter som inte hade något med bankens fråga att göra.

Men där fanns också en spelmissbrukare som får vård och som försöker komma tillbaka till ordnade förhållanden. ARN uppmanade Sparbanken Skåne att ompröva sitt beslut att neka mannen konto.

Å ena sidan är det utmärkt om bankerna tar kampen mot brottslighet och penningtvätt på allvar.

Å andra sidan är det nästan omöjligt att klara sig utan bankkonto. I Stockholm kan du inte ens köpa bussbiljett. Allt fler affärer tar inte emot kontanter.

Vi är i bankernas våld. I 42 år har jag använt mig av American Express betalkort. Bolaget vet allt om mig. Banken vet allt om mig.

Med en knapptryckning kan de utesluta mig från samhället.