Lägger ner utredning om polisutryckning på Medborgarplatsen

Publicerad 2015-10-21

Polisbilen rände in på Medborgarplatsen under ett studentfirande och sex personer skadades.

I månader har händelsen utretts av Särskilda åklagarkammaren – som nu lägger ner förundersökningen.

Chefsåklagare Håkan Roswall slår fast att vittnesuppgifterna är allt för spretiga, och bilen kan dessutom ha haft fel på bromsarna.

Den civila polisbilen skickades till Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm med anledning av ett bråk på valborgsmässoafton den 30 april i år.

Platsen var full av studenter som beskrivit hur polisbilen, en 2014 års Volvo V70 T6, plötsligt körde in i full fart på torget.

– Polisbilen kom i väldigt hög fart och körde rakt in i folksamlingen. Jag hörde ljudet av kroppar som träffades av bilen, tre personer bara flög upp i luften, sa ett vittne till Aftonbladet.

Sex personer skadades.

Inga övervakningsfilmer

I flera månader har polisens internutredare utrett händelsen. Tekniska undersökningar av bilen har gjorts av Nationellt forensiskt centrum, NFC, i samarbete med Volvo personbilar.

På onsdagen tog chefsåklagare Håkan Roswall beslut om att lägga ner förundersökningen avseende vårdslöshet i trafik och tjänstefel.

I ett beslut skriver Roswall att utredarna varit hänvisade till förhör av drygt 50 personer för att klargöra vad som hänt då det inte fanns någon övervakningskamera i gång vid händelsen, och att den filmsekvens som kunde publiceras av Aftonbladet "inte kunnat tillföra utredningen något av betydelse".

Spretiga förhörsuppgifter

Förhören har, enligt åklagaren, inte gett någon klar bild av händelseförloppet. Polisbilens hastighet har enligt vittnesförhören varit allt från 20 till 200 kilometer i timmen, och det finns enligt åklagaren också motstridiga uppgifter om personer tvingats kasta sig åt sidan eller inte.

"Vittnes- och målsägandeuppgifterna spretar alltså högst betänkligt. Utifrån dessa är det inte möjligt att med säkerhet avgöra vad som faktiskt ägt rum i samband med färden på Medborgarplatsen.", skriver åklagaren.

Samtidigt finns uppgifter från den tekniska undersökningen som uppges visa på att det kan ha varit fel på bilens bromssystem. Kriminalteknikerna konstaterade dock att bromsbeläggen inte var originaldelar från Volvo, utan en annan modell som enligt polisen slits 30-50 procent snabbare än originaldelar.

När bilen provkördes upptäcktes problem med ABS-funktionen i bromssystemet, "fordonet låste upp alla fyra hjulen vid en kraftig inbromsning". Problemet ska enligt åklagaren ha berott på att startbatteriet var urladdat och därför hade för låg spänning med bortfall av ABS-funktionen som följd.

Bromsarna överhettade

Före incidenten ska polisbilen ha använts vid två utryckningskörningar i följd med "ständigt återkommande kraftiga inbromsningar". Enligt åklagaren kan detta ha varit en bidragande orsak till att bilens bromsverkan mattats av till följd av värmeutveckling.

Polismannen som körde bilen har i förhör uppgett att han påbörjat inbromsningen i "så god tid att fordonet normalt skulle ha stannat innan han kom fram till folksamlingen" men att bromsen inte fungerat som han räknat med. Han ska, under en tid, inte ha fått någon bromsverkan alls.

"Invändningen om bromsfel kan tyckas vara en efterhandskonstruktion men utredningen i ärendet visar att det kan finnas fog för förarens uppgifter", skriver åklagare Roswall, eftersom det dokumenterats bromsspår på platsen, samt att det tidigare varit liknande problem med samma typ av bil.