Academedias vd larmades om betygsfusk – för sex år sen

Betygsskandalen en kopia av Cybergymnasiet: ”En fars”

Publicerad 2022-11-25

Aftonbladet har varit i kontakt med flera lärare som arbetade på Didaktus Liljeholmen. De beskriver en kaotisk skolmiljö, där lärare även fick vara städare, vaktmästare och väktare, avstyra bråk och leta efter droger på skoltoaletterna.

År 2016 tog lärare på skolan Didaktus Liljeholmen kontakt med Academedias vd Marcus Strömberg.

De avslöjade att mängder betyg ströks över och ändrades, bakom deras ryggar.

Men trots larmet fortsatte samma problem snart på en annan Academediaskola – Cybergymnasiet, som Aftonbladet nyligen granskat.

– Det här visar att det finns ett mönster, säger en av lärarna från Didaktus.

I mailet som Academedias vd Marcus Strömberg fick 2016 beskrevs betygsfusk på en av företagets gymnasieskolor i Stockholm, Didaktus Liljeholmen. Enligt avsändarna hade skolans rektor gått in i efterhand och ändrat mängder av betyg. Lärare pressades att sätta högre betyg – för att få högre lön.

”Vi är medvetna om att de brister vi härmed synliggör är allvarliga, och det är just därför vi vänder oss till dig personligen” vädjade de runt 30 lärare som skrev under visselblåsaranmälan till vd:n.

Marcus Strömberg svarade dem och tackade.

Academedias vd Marcus Strömberg larmades om betygsproblem på en annan gymnasieskola - nu har liknande problem dykt upp på Cybergymnasiet. Företaget vill avvakta internutredningen innan man kommenterar.

Efter granskningen: ”Chockad”

Nu rullas en precis likadan betygsskandal upp på en annan av Academedias skolor, Cybergymnasiet, bara några kilometer därifrån. Och det är samma rektor, som anklagas denna gång.

– Jag blev helt chockad när jag läste om Cybergymnasiet, hur är det möjligt att Academedia fortsätter med detta? säger en av lärarna som visselblåste då, på Didaktus.

En annan av lärarna från Didaktus reagerar efter Aftonbladets granskning:

– Academedia visste redan 2016 att de hade den här problematiken i koncernen. De borde ha utarbetat rutiner för att det inte ska hända igen. Man kan inte tolka det som något annat än att de vill ha det så här.

Aftonbladet har granskat problem kring betygen Cybergymnasiet i Stockholm – där rektorn nu lämnat sin tjänst.

Blev godkända – efter två veckor

Didaktus-lärarna beskrev redan i sin anmälan 2016 hur ”spöklärare” användes. Obehörig personal satte betyg, mot reglerna. Lärare som gick med på att signera sådana betyg erbjöds betalning, enligt visselblåsarna.

Elever som av sina lärare underkänts i tunga kurser som svenska och historia fick sedan lätt upp betygen på mindre än två veckor, precis som Aftonbladet visat på Cybergymnasiet.

– Jag hade en klass på Barn- och fritidsprogrammet där hälften hade diagnoser. Men de fick inget stöd. Jag F:ade halva klassen. Men efter två veckors ”sommarskola” med rektorn blev alla godkända, berättar en av lärarna som tidigare jobbade på Didaktus.

Enligt läraren visar skandalen på Cybergymnasiet att det finns ett mönster, som inte har med enskilda rektorer eller skolor att göra.

– Det är så galet att man blir mållös. Historien upprepar sig. Rektorerna inom Academedia har otrolig press på sig uppifrån att leverera resultat, men de får inte tillräckliga resurser. Ett uppdrag som i praktiken är omöjligt, säger hen.

En annan av visselblåsarna då menar att rektorer får bära hundhuvudet för en större problematik:

– Enda sättet att klara målen är att trolla med knäna eller gå in i betygskatalogen och ändra i efterhand.

Academedia: ”Inte ett problem”

Aftonbladet har sökt Academedias vd Marcus Strömberg. Enligt kommunikationsdirektör Paula Hammerskog vill han vänta med att uttala sig tills den utredning som nu görs på Cybergymnasiet är färdig, i mitten på december.

– Vi vill inte springa händelserna i förväg. Vi vill göra en ordentlig utredning och gärna se en utredning från Skolinspektionen om det begås fel eller inte. Det är viktigt för oss. Vårt enda mål är att allting ska följa de regler som finns, vi är oerhört noga med de här frågorna, säger Paula Hammerskog.

Hon håller med om vissa likheter mellan skandalen på Didaktus och det som nu uppdagats på Cybergymnasiet.

Paula Hammerskog, kommunikationschef Academedia menar att man inte kan jämföra situationen på Cybergymnasiet med det som hände på Didaktus.

Skyller på tidigare ägaren

Däremot håller Paula Hammerskog inte med om att det finns ett problem inom koncernen kring betygssättning. Hon menar att man har fungerande rutiner för att förhindra att fel begås, och pekar på att Academedia köpte Cybergymnasiet 2020. Året därpå, 2021, upptäcktes vad som försiggick, och då reagerade man direkt.

– Där har vi en viktig skiljelinje. På Didaktus var vi fullt ansvariga för det som hände. När det gäller Cybergymnasiet och det ni skrivit om med prövningarna, den strukturen byggdes under en annan ägare, helt och hållet. Vi har ingenting med den strukturen att göra.

– Att det skulle vara ett koncernproblem för Academedia skulle jag säga är direkt fel. Det var vi som stoppade det här så fort vi upptäckte det, säger hon.

Senare hör Paula Hammerskog av sig och menar att man dock hittat obehöriga lärare som satt betyg så sent som i våras.

Skolinspektionen kritiserade Didaktus och skolledningen 2016, bland annat för att betyg inte sattes på rättsäkert sätt. Mellan 2015 och 2016 hade antalet avgångselever med godkänd examen ökat från ca 50 procent till över 80 procent - på ett år. Samtidigt sa halva personalstyrkan, runt 30 personer upp sig.

”Eleverna blir lurade”

Academedia anlitade 2016 en extern konsult som utredde problemen på Didaktus – och som gav visselblåsarna rätt: ”Jag bedömer trovärdigheten som stor” skrev konsulten. Även Skolinspektionen gjorde en utredning. Man konstaterade att betyg på Didaktus sattes i strid med skollagen.

– Academedia måste ta det här på allvar, det är alldeles för mycket fokus på resultat. Även om man gör internutredningar och skriver dokument så fortsätter det, säger en av lärarna som arbetade på skolan i Liljeholmen.

Visselblåsarna från Didaktus vill berätta nu, flera år senare, för att visa sitt stöd för Cybergymnasiets lärare. Men också för eleverna, som de menar blir lurade.

– Man gör eleverna behöriga till högskola och universitet, men där kommer smällen. De kan ingenting, eleverna blir lovade att de är bättre än vad de är. Det är bara Academedia som gynnas.