SD:s valaffischer utan politiska budskap

Uppdaterad 2018-08-08 | Publicerad 2018-08-07

Valaffischer – utan politiska budskap.

Sverigedemokraterna lyfter istället fram nya företrädare och uttrycket SD2018, som har hämtats från sociala medier.

Enligt kommunikationschefen Joakim Wallerstein vill man med bilderna ta strid mot nidbilden av partiet.

– Vi brukar beskrivas som ett parti för unga arga män, men det tycker inte jag stämmer, säger han.

Partiledaren Jimmie Åkesson och kända företrädare som Mattias Karlsson och Richard Jomshof kommer att synas på SD:s valaffischer i landet, vilka sätts upp med start i veckan.

Men affischerna kommer också att visa personer som inte är särskilt kända för den breda allmänheten.

Det handlar både om lokala och regionala politiker, men också företrädare som kandiderar för SD till riksdagen kommande mandatperiod. Bland dessa till exempel presschefen Henrik Vinge och Åkessons assistent Yasmine Eriksson.

Vill motverka ”nidbild”

Texten på affischerna är en enda – SD2018. Det är ett uttryck som kommunikationschefen Joakim Wallerstein framhåller har vuxit fram på internet bland partiets sympatisörer.

– SD2018 är för oss ett samlingsbegrepp för hur vi ser på landet i dag, säger han.

Wallerstein menar att väljarna är trötta på politiska slogans och att de flesta nu vet vad SD tycker, bland annat om invandringen. Däremot, framhåller han, vet man mindre om vilka partiet är.

Han anser att det finns en ”nidbild” som framhålls av media och som visar SD som ett parti för unga arga män. Kommunikationschefen menar att det inte stämmer i dag och att SD nu samlar alla typer av människor samt att fördelningen är ungefär 50–50 av män och kvinnor för nytillkomna medlemmar. Totalt är dock 75 procent av SD:s medlemmar män liksom en majoritet av partiets väljare.

Genom att visa upp nya företrädare i en ljus och stilren miljö hoppas SD nu kunna ge en annan bild.

– Vi vill visa att vi är en ganska blandad skara människor och att vi är många numera. Det är ljusa bilder, vi är ganska optimistiska. Dels kring hur vår egen utveckling kommer att vara men också Sveriges utveckling med vår hjälp, säger Wallerstein.

Fler valfilmer

Förutom valaffischer kommer SD också att lansera ett antal valfilmer, en presenterades nyligen och har udden riktad mot partiets huvudmotståndare i valet, Socialdemokraterna. Filmen som handlar om S historia har kritiserats av både statsvetare och S-företrädare för att förenkla och innehålla felaktigheter.

Fler valfilmer är på gång, framhåller SD:s kommunikationschef. Men några filmer av samma typ som 2010 års SD-film blir det inte, menar han. Filmen visade kvinnor i burka som jagade pensionärer och stoppades av tv-bolag efter stark kritik.

– Vi har gjort helt annat material de senaste åren. I valrörelsen 2014 var valfilmerna ljusa och trevliga och det är i det spåret vi kommer att jobba.

SD:s profilfrågor i valet är vård, migration, integration och kriminalpolitik.


• Vill du ha politiknyheter direkt i ditt flöde? Klicka här och gilla Aftonbladet Samhälle på Facebook!