Nya chefer för Aftonbladets tillväxtraketer

Publicerad 2022-02-04

Anna Sundesten är ny featurechef på Aftonbladet.

Aftonbladet har byggt en stark position inom mat, hälsa, privatekonomi och feature.

Nu skalar mediehuset upp satsningen: Anna Sundesten värvas från MåBra till rollen som featurechef och Lena Widman, med lång erfarenhet på Aftonbladet, blir ny vertikalchef.

Aftonbladet har de senaste åren tagit starka positioner inom bland annat mat, hälsa och privatekonomi. Nu går den strategiska satsningen in i en ny fas med Anna Sundesten som ny featurechef. Hon får ansvar för Plus feature, hälsosajten Wellness, Family, Svenska Hjältar och Kungligt. Anna Sundesten kommer från Aller Media och rollen som redaktionschef på tidningen MåBra, hon har också varit publisher på Coops Mer Smak.

– Aftonbladets featurejournalistik är inne i en spännande tillväxtfas. Teamet har ett succéår bakom sig och vill nu öka takten ytterligare. Svenska hjältar bidrar med oerhört stark läsning och Hjältargalan är alltid en succé. Och när intresset för familj och hälsa är större än någonsin har vi två destinationer i Wellness och Family som växer och ger oss möjlighet att experimentera med nya intäkter. Plus feature går oerhört starkt och här gasar vi ännu mer framåt. Det ska bli jättekul att ta ytterligare ett kliv inom detta område, säger Anna Sundesten.

Matsajten gör succé

Lena Widman får ny roll.

Samtidigt får Lena Widman en ny roll som vertikalchef med ansvar för Aftonbladets två största vertikaler:

  • Matsajten Godare som gör succé bland läsarna och når över en miljon användare per vecka (Orvesto december 2021). Tillsammans med tv-kanalen Godare som har 600 000 tittare per vecka erbjuds läsare och annonsörer nu ett helt nytt universum för den mat- och vinintresserade.
  • Ekonomisajten Min Ekonomi har haft en riktig tillväxtresa i takt med att intresset för privatekonomi blivit allt starkare. Med senaste tidens höga elpriser, ränteändringar och oro på börsen har engagemanget ökat ytterligare.

Lena Widman har många års erfarenhet från ledande positioner på Aftonbladet, både från nyheter och feature.

– Vi har sedan flera år identifierat mat och ekonomi som två områden som Aftonbladets läsare älskar att inspireras av och lära sig mer om. Det ska bli oerhört roligt att ta de här två vertikalerna till en ny nivå tillsammans med alla duktiga kollegor. Vi har också ett fantastiskt utgångsläge med matkanalen Godare som växer kraftigt och parallellt med det en av Sveriges största privatekonomisajter som också hittar nya läsare och FOMY, en satsning för kvinnor som vill satsa på aktier, säger Lena Widman.

”Framgångsrikt år bakom oss”

Helena Utter blir ansvarig för Plus i featureteamet.

Featurejournalistiken har bidragit starkt till Aftonbladets nya räckviddsrekord, senast 4,1 miljoner dagliga läsare, men är också en nyckelfaktor i tidningens Plus-erbjudande. För att fortsätta den utvecklingen och öka konverteringen får Helena Utter en ny roll som ansvarig för Plus i featureteamet.

– Med Anna Sundesten, Lena Widman och Helena Utter får vi tre starka ledare, med gedigen erfarenhet av att skapa engagerande featurejournalistik och utveckla affären. Vi har ett framgångsrikt år bakom oss med räckviddsrekord och kraftig intäktsutveckling, nu stärker vi vårt redan starka team för att fortsätta tillväxtresan, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.

Följ ämnen i artikeln