Mogna kvinnor är modellen!

Uppdaterad 2020-08-04 | Publicerad 2006-09-19

Isabella Rosselini, 54: "Självständiga kvinnor med karriärer är populära. Det räcker inte att bara vara snygg längre"

Emma Wiklund, 37 och Isabella Rossellini, 54 är modeller för Lindex. Madonna, 47 modellar för H&M.

Linda Evangelista, 41, är på omslaget till Vogue.

De svenska klädjättarna väljer kvinnor över 35 till sina kampanjer.

Så strunta i 40-årskrisen — mogna kvinnor är modellen.

MQ satsar på Elisabeth Hurley, 41. H&M väljer på Madonna, 47. Izabella Scorupco, 36, är Åhléns nya ansikte. Och Lindex representeras av supermodellerna Emma Wiklund, 37, och Isabella Rossellini, 54.

Det har blivit svårare att anklaga svenska klädföretag för åldersrasism.

Ansågs för gammal

En som tidigare fallit offer för just detta är Lindex nya kändismodell. Isabella Rossellini hade varit Lancômes undersköna ansikte i 14 år när hon fick kicken, hon ansågs för gammal för sminkjätten.

Söndag fick tag på Ingrid Bergmans berömda dotter i Venedig, där hon spelade in Lindex reklamkampanj.

Är det lättare att få modelljobb om man är över 40 i dag jämfört med för 14 år sen?

– Ja, det blir lättare och lättare. Man talar mer om vad kvinnor drömmer om att göra än att bara vara ung och attraktiv i dag. Skådespelare är populära modeller eftersom de är vackra, självständiga kvinnor med karriärer. Det räcker inte att vara ung och snygg längre, säger Isabella Rosselini till Söndag.

Vår egen svenska supermodell, Emma Wiklund, bekräftar att det finns en helt annan marknad för äldre fotomodeller i dag – tidigare ansågs en modell slut efter 30. Hon tror att det hänger ihop med att mode- och skönhetsföretagen upptäckt att mogna kvinnor säljer.

– Det finns en modemedveten kvinnotyp som är över 30 och som köper nytt hela tiden. För henne är det mycket lättare att identifiera sig med någon som är i samma ålder och kanske också har fött barn, säger hon.

Ett trendskifte

Även trendexperten och journalisten Susanne Ljung, 45, pekar på ett trendskifte. Det inte är en slump att 40-plussarna tar allt mer plats, både i och utanför modellvärlden. Under året som gått har många tv-priser, guldbaggar, melodifestivaler och roller plockats hem av just kvinnliga 40-plussare.

– Det handlar om en generation som har varit van att ägna sig åt sig själv och som håller kvar vid sina intressen, och på så vis blir de en kommersiellt intressant grupp, säger hon.

Vi har också fått ett moget lyft!

Lena Philipsson, 40. Nästan bortglömd när hon kom tillbaka och vann Melodifestivalen.

Amanda Ooms, 42. Genombrott på vita duken och nu kommer hennes roman.

Teri Hatcher, 41.

På väg att bli den bäst betalda skådisen i amerikansk tv.

Nicole Kidman, 39. Efter skilsmässan från Tom Cruise radade hon upp succé efter succé.

Läs mer:

Sara Åkesson, Catia Hultqvist