Det här vill svenskarna ha på flyget

Publicerad 2019-12-18

Att sova sittandes är inte alltid skönt.

God mat, lyxiga lounger och en egen svit ombord lockar många, men det de flesta vill åt under flygresan är möjligheten att ligga ner och sova, visar en Sifo-undersökning på uppdrag av flygbolaget Emirates.

– Svenskarna är bekväma av sig, de önskar komfort under resor, säger Björn Ekegren, Sverigechef på Emirates.

Att sova på flyget är inte alltid enkelt och ofta vaknar resenärer med nackspärr, om de kan somna alls. Därför är det kanske inte förvånande att möjligheten att sova liggandes är det som flest resenärer drömmer om på flyget. Hela 56 procent ser den möjligheten som ett drömtillägg, enligt en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Emirates.

– Svenskarna är bekväma av sig, de önskar komfort under resor. Samtidigt kan komforten ombord variera oerhört mycket från flygbolag till flygbolag. Det är bra att ha det i åtanke när man väljer flygbolag – sköna säten och bekvämlighet slår aldrig fel, säger Björn Ekegren, Sverigechef på Emirates.

Vilken mat som serveras är ganska viktigt enligt undersökningen.

Hygien lockar inte lika mycket

Andra tilläggstjänster som resenärer gärna vill ha på flyget är god mat och tillgång till lyxiga lounger på flygplatsen, vilket 25 respektive 19 procent såg som drömtilläggstjänster enligt undersökningen. Att ha tillgång till spa eller dusch på flyger var däremot inte lika intressant, det ville bara 5 respektive 4 procent ha enligt undersökningen.

19 procent vill ha tillgång till en lyxig lounge.

Här är svenskarnas mest eftertraktade tilläggstjänster

  1. Att kunna ligga och sova ombord: 56 procent
  2. Äta utsökt mat från hela världen: 25 procent
  3. Tillgång till lyxiga lounger på flygplatsen: 19 procent
  4. Ha min egen privata svit ombord: 18 procent
  5. En privatchaufför som kör till flygplatsen: 12 procent
  6. Jag flyger aldrig: 12 procent
  7. Tveksam/vet ej: 11 procent
  8. Ha tillgång till en bar ombord: 9 procent
  9. Andra: 9 procent
  10. Dricka dyr champagne och utvalda viner: 6 procent
  11. Ha tillgång till spa ombord: 5 procent
  12. Att kunna duscha ombord 4: procent

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 26–29 augusti 2019. Totalt intervjuades 1082 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Följ ämnen i artikeln