Riktiga Orient-expressen kostar 15 000 kr enkel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-22

Lyxtåget i Asien med ädelträ så långt ögat når

Här är Orientexpressen - på riktigt.

Medan originalet stannade i Istanbul, på den europeiska sidan, rullar Eastern & Oriental express till 100 procent i Asien.

Lyxtåget mellan Bangkok och Singapore kan beskrivas som en exklusiv kryssning - utan att man behöver åka båt.

Jag beger mig till Hualampong-stationen i Bangkok i god tid före avgång. E&O express har egen incheckning, en bärare tar hand om väskan, välkomstdrink serveras och en assistent ledsagar mig till min kupé.

Inredningen är makalös.

Mässing och ädelträ så långt ögat når. Här måste ha gått åt en mindre regnskog, tänker jag, men på E&O express försäkrar de att allt trä kommer från odlad skog.

Vi rullar ut genom Bangkoks förorter, som aldrig verkar ta slut. Första stoppet blir vid bron över floden Kwai. Medan mina medpassagerare väller av tåget för att fotografera denna krigs- och numera turistsymbol, passar jag på att ta mig till utsiktsvagnen längst bak i tåget.

Känslan av att sitta här och se landskapet sakta glida förbi när tåget rullar igen slår det mesta. Jag beställer in en irish coffee från barvagnen och lutar mig tillbaka i soffan.

Jag vaknar upp ur min dvala när en blåhårig amerikansk dam trampar på min fot. "Excuuuse mee", säger hon på bred sydstatsdialekt.

Blandningen på folk är ganska stor: amerikaner, japaner och européer dominerar. Även åldersmässigt är spridningen stor, med allt från pensionärer till ungdomar.

Vi närmar oss badorten Hua-Hin.

Här tvingas jag kliva av, min plånbok tillåter inte att jag följer med hela den närmare 200 mil långa resan ner till Singapore.

Billigaste alternativet för den som följer med hela vägen kostar nära 15 000 kr - enkel väg.

Vill man ha gott om svängrum på tåget finns President-sviten, som täcker nästan en halv vagn, till det facila priset av 3 000 dollar (cirka 27 600 kr). Men då måste du hitta någon att dela kupén med, annars blir det till att betala för två...

3 andra lyxtåg

Stefan Christensen (resa@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln