Kändisarna som kan locka turister

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-30

Vad ska bli Sveriges nästa stora turistattraktion? - Var med och rösta.

Sverige saknar turistattraktioner till det som landet är mest känt för - Abba, Alfred Nobel och Ingmar Bergman.

– Det finns en fantastisk potential som vi inte utnyttjar till hundra procent, säger Ulf Larsson, rådgivare till Stockholm Visitors Board.

Ulf Larsson brinner för svensk turistnäring. Han är rådgivare till Stockholm Visitors Board och verksam i flera styrelser inom turistnäringen. Han har tidigare arbetat som koncernchef för Parks & Resorts Scandinavia som äger Gröna Lund och har därigenom verkat för att få ett Abba Museum till Djurgården i Stockholm.

I måndags auktionerades Ingmar Bergmans hela bohag ut på Bukowskis i Stockholm och "dämon"-regissörens saker har nu spritts över världen. Samtidigt säljs hans hem på Fårö, med biograf och allt, till högstbjudande.

Kämpat för Abba-museum

Så har vi Abba - en av världens mest kända popgrupper, som ännu inte fått något museum trots att både Stora tullhuset och Djurgården i Stockholm varit på tapeten. Ulf Larsson är en av dem som under många år kämpat för att få till stånd ett Abba-museum.

– Vi kommer att får svårt att konkurrera med exempelvis Kina med att tillverka produkter som bilar och maskiner i framtiden. Däremot kan vi erbjuda upplevelsebaserade tjänster. Istället för att folk köper svenska produkter så kan de komma hit och spendera sina pengar, säger Ulf Larsson.

"Vi är framgångsrika"

Det finns många personer, platser eller traditioner som kan locka turister till Sverige. Till exempel sportkändisar som Björn Borg, Ingemar Stenmark och Annika Sörenstam eller fiktiva figurer som Lisbeth Salander och Pippi Långstrump. Eller varför inte högst verkliga Raul Wallenberg och Olof Palme.

– Vi är framgångsrika inom besöksnäringen i dagsläget, men man kan göra mycket, mycket mer, säger Ulf Larsson.

Ulf Larssons förslag till nya turistattraktioner