Kampanjen som ska få turisterna till Nice igen

Publicerad 2016-08-15

Efter otäcka terrorattentatet – här är Nice satsning i sociala medier

Här är kampanjen på sociala medier som ska få turisterna att komma tillbaka till den franska Rivieran.

Efter terrorattentatet satsar Nice 7,5 miljoner kronor på vända den negativa trenden.

–  Vi ville reagera snabbt, men det kommer att ta lång tid. Vi arbetar redan på säsong 2017, säger Eric Doré, vd för Nice regionala turistkommitté till Dr.dk.

Aftonbladet
Resa

Terrorattentatet under nationaldagen i Nice, då en lastbil körde i i en folksamling och ett stort antal människor dog har drabbat turistnäringen hårt.

Dagen efter attentatet började avbokningarna strömma in.

Sedan händelsen har antalet besökare minskat med 10 procent och hotellen har tappat omkring 20 procent i omsättning.

Nu har dock den regionala turistkommittén en ny strategi för att locka turisterna tillbaka. Men hjälp av sociala medier och hasttaggen ”cotedazur” och ”Cote d'Azur Now'”.

Turistrådet uppmanar både lokalbefolkningen och turisterna att lägga upp positiva bilder av den franska Rivieran.

”Viktigt att möta dem...”

Just nu finns det närmare 2 000 inlägg på Instagram under hashtaggen cotedazurnow – och även på Twitter strömmar inlägg med bilder in.

– I samband med terrorattentatet lades det upp en massa bilder från händelsen på sociala medier. Därför är det viktigt att möta dem med andra bilder, säger Eric Doré, vd för turistkommittén till Dr.dk.

Men han poängterar att det kommer ta tid

–  Vi ville reagera snabbt, men det kommer att ta lång tid. Vi arbetar redan med säsong 2017, fortsätter han.

Följ ämnen i artikeln