Tui skickade ut fel information om flygskatt

Uppdaterad 2019-07-11 | Publicerad 2018-02-23

Researrangören Tui skickade idag ut mejl om extra avgifter för den nya flygskatten som träder i kraft i april.
Flera kunder har fått mejl om att de ska betala extra – trots att flygbolagen inte fakturerar kunder med redan bokade biljetter.
– Det verkar som att de här pengarna går rakt ner i Tuis egen ficka, säger kunden Mikael som fått mejl från researrangören.
Efter att Aftonbladet kontaktat Tui ber man om ursäkt och uppger att mejlen skickats ut till fel kunder.

Mikael och hans familj ska resa till Bali i mitten av april. Resan bokades och betalades i november på arrangören Tuis hemsida.

Men i dag fick Mikael ett mejl från researrangören om att han måste betala ytterligare 1 600 kronor, 400 kronor per person, med anledning av den nya flygskatten som träder i kraft i april.

– Det har inte stått någonting om detta på deras hemsida, säger Mikael.

Inga avgifter från flygbolaget

Mikael och hans familj ska åka med Singapore Airlines till Bali. Av nyfikenhet ringde därför Mikael till flygbolaget och frågade om den nya fakturan från Tui.

– Singapore Airlines sa de inte tar ut några extra avgifter på biljetter som redan är betalade och bekräftade, säger Mikael och fortsätter:

– Hade flygbolaget sagt att de debiterade Tui hade det inte varit några problem för mig att betala, men här går pengarna rakt ner i researrangörens egen ficka.

Singapore Airlines tar inte ut avgifter retroaktivt. Det gör inte Norwegian Air heller.

– Kunderna som redan har bokat kommer inte att behöva betala något extra i efterhand, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian Air.

”Väldigt fult gjort”

Inte heller SAS, som liksom Singapore Airlines är en del av Star Alliance, tar ut några extra avgifter på redan bokade biljetter.

– Inga av våra kunder kommer att faktureras retroaktivt, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS.

Mikael är besviken på Tui och tycker det är ett fult agerande av arrangören.

– Tui måste kunna presentera för sina kunder vad som gäller, nu hänvisar de bara till sina allmänna villkor. Det är väldigt fult gjort med tanke på vilken stor arrangör de är.

Tui: ”Vi ber om ursäkt”

På Tui hävdar man först att man inte har gjort något misstag. Man är skatteskyldig som researrangör då man arrangerar hela paket, säger man.

Men efter några timmar återkommer man och ber om ursäkt.

– Vi beklagar att kunden har fått detta brev. Vi har helt enkelt skickat ut det här mejlet av misstag även till kunder som inte kommer att beröras av den här skatten, säger Adelina Dankova på Tuis presstjänst.

Tui uppger att man har aldrig planerat att dra några pengar från resenärer som bokat en paketresa med reguljärflyg, som till exempel Singapore Airlines.

– Vi kommer att gå ut med information till kunder som felaktigt mottagit det här mejlet under måndagen, säger Adelina Dankova.

Hur många är det som fått de här felaktiga mejlen om extra betalning?

– Det är väldigt svårt för mig att svara på i nuläget.

Följ ämnen i artikeln