Havets nya värstingar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-11

Rederier tävlar om att vara lyxigast – 13 nya fartyg 2010

Kryssningshysterin håller i sig.

Hela tretton nya fartyg sjösätts under 2010.

Och rederierna tävlar om vem som har den lyxigaste skutan.

Nästa år är det småskalighet och unika lyxupplevelser snarare än stora och vräkiga fartyg som gäller i kryssningsbranschen.

– Exklusiv lyx är definitivt vad som gäller för nästa år, säger Claudia Babl på Sea Cloud.

Fatyget Sea Cloud Hussar är under byggnation och har sin premiärtur i oktober 2010. Det är en tremastad fullriggare, alltså ett segelfartyg. Fartyget seglas "för hand" och det krävs en stor besättning för att hissa, hala och fintrimma de 28 seglen.

5000 om dagen

Men det kostar. Snittpriset per passagerare är 480 euro per dag och person, cirka 5000 kronor.

– Det är en femstjärnig upplevelse och vi satsar på kunder i lyxsegmentet, säger Claudia Babl.

Silversea Cruises är ytterligare ett rederi som vill vara extra lyxigt. På nya fartyget Silver Spirit, som sjösätts redan 23 december i år, har man har fler än två besättningsmän på tre passagerare. På världens största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas, är det "bara" cirka en besättningsman på tre passagerare.

Billigare alternativ

Fram till slutet av nästa år kommer inte färre än 13 nya monsterkryssare ha sin jungfrutur. Och det finns billigare kryssningsupplevelser bland 2010 års nyheter. Fartyget Norwegian Epic, som sjösätts i maj 2010, nosar Oasis of the Seas i hälarna och tar nästan lika många passagerare, 4200 personer jämfört med "Oasis" cirka 5400 personer. Många passagerare innebär större valmöjlighet på hyttstandard och en blandning av måttlig lyx och superlyx.

Kapprustning

De nya fartyg som ser dagens ljus nästa år har planerats under lång tid. Det tar två-tre år att bygga ett kryssningsfartyg från ritning till färdigbyggd skuta. Och rederierna kapprustar för att bräcka varandra. Man kan nästan tro att byggarna av Norwegian Epic fått order om att plussa på några däck i efterhand. Tre "våningar" har byggts ovanpå bryggan där styrman och kapten styr skeppet.

Gott slut 2010

Det kommer att ta flera år innan vi får skåda något som är större än världens största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas, som hade premiärtur för en månad sedan. Men det finns ingen anledning att deppa för det. År 2010 avslutas med att Oasis of the Seas systerfartyg Allure of the Seas sjösätts. Det är lika stort som "Oasis" och näst intill identiskt med sin föregångare.

– Allure of the Seas kommer att ha annan design och andra färger än Oasis of the Seas, meddelar rederiet Royal Caribbean.

Lyxigt bildspel!

Följ ämnen i artikeln