Välkommen till fartfyllda Orlando

Uppdaterad 2014-12-10 | Publicerad 2014-12-04

Orlando är störst och värst.

Världens största lekplats för barn och vuxna lockar 59 miljoner besökare varje år. Det är mest i USA.

Men visst måste Orlando ha mer än sina galna nöjesparker?

Läs hela reportaget i magasinet – finns i butik nu och fram till den 31 december. SMYGTITTA I NYA NUMRET HÄR!

Ahhhhh! Heeeeeelp! Mina med­passagerare drar efter andan och tömmer lungorna unisont när ­vagnarna vi sitter i plötsligt försvinner bakåt, neråt – väldigt mycket neråt, och in i berget. När de tvärstannar ser vi skuggan av Yeti, snömannen som sliter sönder spåret, samtidigt som vi obemärkt har kopplats in på ett nytt spår och snart slungas vidare neråt, framåt den här gången.

Expedition Everest i Disneys Animal Kingdom är en av många berg- och dalbanor i Disneyworld som lockar publiken år efter år. När den byggdes var det den dyraste åkattraktionen någonsin, för runt 750 miljoner kronor. Men bara några år senare försvinner den i adrenalinutbudet, den är bara en av ett tjugotal riktigt ruggiga åkattraktioner som jag provar.

Världens mest besökta

Animatören Walt Disney hade en vision om att hela familjen skulle samlas i ett enda stort lyckligt ­leende, i en värld man aldrig ville lämna, när han började skissa på en nöjespark. Sitt första Disneyland lät han bygga i Kalifornien. Men han såg att hotell och affärer runtomkring fungerade som parasiter. Han ville kontrollera hela upplevelsen och för det krävdes mark. Mycket mark.

1965 köpte han upp stora arealer träskmark och ödeland i Florida. Walt dog året därpå och fick aldrig se projektet färdigställas. 1971 öppnade Magic Kingdom, 1982 vetenskapsparken Epcot, 1989 slog filmvärlden Hollywood Studios upp dörrarna och 1998 lanserades Animal Kingdom. Fyrklövern var klar. Den kompletterades för säkerhets skull med två vattenparker. Allt förbands med ett monorailsystem och ett intrikat buss- och båtnät.

Sedan länge är Disney World världens mest besökta nöjespark med 53 miljoner besökare årligen. 139 restauranger finns på området, 27 hotell, fyra golfbanor. Tillräckligt med förströelse för att stanna i månader.

Det showas ideligen

Jag lämnar Animal Kingdom och tar ­monorailen till Magic Kingdom. The Happiest Place on Earth är den blygsamma slogan som använts sedan ­Disneylands tidiga dagar. Magic Kingdom kom att kallas The most magical place on earth. Parken har färre adrenalinkickar men desto fler nostalgiska ­upplevelser, mer åhhh än ahhh, alltså. Jag sugs med den upprymda publiken nerför paradgatan Main Street tillsammans med hästdragna vagnar, färgglada ballongklasar, blåsorkestrar och enorma sockervadds­stänger. Fram till Askungens slott som nästan har samma ikoniska status för amerikaner som Frihetsgudinnan. Storögda barn – look mum! Gråtande trötta barn – no mum! Och så överlyckliga barn – yes mum! när Musse, Mimmi, Långben och de andra börjar showa igen. För showas gör det. ­Ideligen. Och gladeligen. Magin erbjuds som belöning för utmattade vuxna och barn.

Här finns de lagom läskiga åkattraktionerna för de minsta, som Big Thunder Mountain Railroad där jag åker i samma vagn som Sandra Hall med familj. De är här i år – igen.

– En vecka behövs verkligen. I år sa vi att det ­dessutom får kosta. Det är liksom meningen med Disney World, man kan inte snåla när man är här. Nu bor vi också på ett av hotellen härinne.

Läs hela reportaget i magasinet – finns i butik nu och fram till den 31 december. SMYGTITTA I NYA NUMRET HÄR!