Vilket trendtåg hoppar chartern på nästa gång?

Maten har blivit allt viktigare för resenärerna. Själv upplever jag aldrig Peking utan anka.

Trender kommer och går, men chartern består.

Jag minns inte vem som sa det, men jag blir mer och mer säker på att hen hade fel.

Chartern består inte, tvärtom. Chartern förändras, förnyas, lär sig, vågar och tvärvänder om så behövs. Ofta just med hjälp av nya trender.

Exemplen som understryker detta är många under de senaste åren. Här är några:

För några år sedan visade enkäter att maten hade blivit allt viktigare för resenärernas tillfreds­ställelse. Vips hade alla charterbolag en berömd kock som skapade menyn på finhotellet eller åt­minstone gjorde några gästspel.

Häromåret kunde man av liknande enkäter notera att resenärerna ville uppleva mer än bara ett resmål på långsemestern. Charterjättarna mixade genast i programmen och plötsligt var kombinationsresor en trend.

Kryssningsbranschen har alldeles nyligen upptäckt att allt fler skandinaver har börjat semestra på vattnet, till och med svenskar testar de flytande charter­semestrarna. Sakta men säkert växer därför charterns egna kryssningsprogram. Apollo land­stiger nu på Kuba, Ving har spanat in Dubai som kryssnings­hubb och Fritidsresors senaste försök var i Mexiko – som del i en kombination för att slå två trendflugor i en smäll.

En växande grupp resenärer väljer numera att hemmasurfa för att själva bygga sina paket med flyg och hotell. Ledordet är flexibilitet (och en för­hoppning om prisklipp). Chartern – i det här fallet främst Ving – upptäckte ungefär samtidigt att man med ”flexibla reguljär­paket” kunde locka tillbaka en del av den gruppen.

Aktiva resor, som vi tar tempen på i det här numret, har trendat länge. Men de nischade, mindre arrangörerna hann ändå knappt snöra på sig tränings­skorna förrän charterbolagen var där också. Nu har snart alla stora aktörer investerat i kompletta träningshotell och lanserar hela veckor med tio valfria pass om dagen.

Så här kan man hålla på rätt länge, för charterbranschen besitter en nedärvd iver att

hoppa på alla trendtågen, vart de än går, och jag tycker att det är briljant.

Nästa trend som diskuteras på bolagens strategimöten? Tja, varför inte kulturresor.

När Forex Bank nyligen frågade kunder vad som lockar mest på nästa resa svarade 19 procent ”en kultur­upplevelse”.

Det låter kanske inte så märkvärdigt, men samma siffra var 3 året före.

Stures topp tre

Allt går att sälja ...

Kombinationsresans baksida

De kom till för att man inte skulle tröttna på bara ett resmål, men kombinationsresor kan också ta på krafterna. Fast jag älskar ändå Solresors ambition här: ”Dubai kombinerat med afrikanskt äventyr i Zimbabwe, Botswana och Zambia”.

Man tager vad man haver

Stolt basunerade Ving ut sin senaste fotbolls­satsning i London, staden som lockar överlägset flest svenska fotbollsresenärer. Där lockade Ving enbart med – Tottenham Hotspurs.

Flygkryssningen

Sju flighter på sexton dagar. Fem länder i tre världs­delar. Solresors spektakulära flygkryssning kändes som århundradets överkurs, men blev fullbokad och nu kommer två nya.

Följ ämnen i artikeln