Fick vänta 7 timmar medan piloterna sov

Publicerad 2015-02-26

Passagerarna fick vänta i timmar utan mat och dryck.

460 personer ombord på ett Air France-plan fick en obehaglig överraskning i går.

De kom inte fram till Paris från New York utan tvingades mellanlanda i Manchester.

Där fick de sitta i nästan sju timmar utan mat och dryck.

Allt för att piloten skulle få sova ut.

Strulet började redan i New York.

Starten blev fyra timmar försenad eftersom kön till att få vingarna avfrostade var alltför lång.

Väl i luften blev piloten beordrad att gå ned i Manchester i stället.

Orsak?

Han skulle, om planet fortsatt till slutdestinationen i Paris, ha överskridit längsta tillåtna arbetstid i cockpit.

Planet tog mark på Manchester Airport klockan 11.30 i går.

Då tillstötte nya komplikationer. Ett tekniskt fel upptäcktes i kabinen.

Air France meddelade att tre extraplan skulle sättas in för att ”samla ihop passagerarna”. Men detta skedde aldrig.

Fick varken mat eller dryck

I stället blev personal och passagerare sittande ända till halv sju på kvällen. Ingen mat och dryck serverades.

Extra jobbigt blev det för en kvinnlig passagerare som bor bara några kilometer från flygplatsen i Manchester.

Hon bönade och bad om att få bli avsläppt i sin egen hemstad.

– De ville inte släppa av oss. Jag sa gång på gång att jag bor alldeles i närheten, snälla kan ni in te släppa av mig? Det var så mycket frustration, folk blev väldigt irriterade, säger hon till Daily Express.

Först klockan sex på kvällen fick de som så ville lämna planet till ett särskilt rum på flygplatsen dit 50 Burger Kings levererades.

Missade flygen hem

Ombord fanns bland andra 13 britter som alla efter den planerade landningen i Paris skulle tagit anslutningsflyg hem till England.

Manchester-kvinnan och hennes brittiska kollegor vägrade helt sonika att gå ombord på planet när det äntligen lyfte mot Paris.

– Alla vi tretton som bor i England vägrade det sena flyget till Paris och till slut lät de oss gå. Men bagaget stannade ombord på originalplanet och jag väntar fortfarande på att få tillbaka det, säger kvinnan.

Air France förklarade senare i ett uttalande att ”bolaget mycket väl förstår irritationen bland våra kunder i den här situationen.”