Råare ton förgiftar samtalsklimatet

Publicerad 2016-11-18

Politik. "When they go low, we kick them in the balls". Uppmaningen från Moderaternas numera före detta kommunikationschef förra veckan fick en ovanligt snabb uppföljning i Moderaternas hor-skandal.

Alla måste nu anstränga sig för att rädda det offentliga samtalsklimatet, manar expert.

Per Nilssons (M) travestering på Michelle Obamas nu berömda ord under valrörelsen: When they go low, we go high, kan naturligtvis med en generös tolkning ses som ett skämt. Men efter skandalen med M-tjänstemannen som kallade socialförsäkringsministern för hora, blir den närmast emblematisk för den ton som etablerat sig i det politiska samtalet på sociala medier.

Moderaterna är nu varken först eller ensamma bakom det förråade samtalsklimatet. Tvärtom har kålsuparteorin - "men ni då!" - studsat mellan de politiska twitterkontona på sistone. Lyssnar man på moderata, yngre politiker och tjänstemän, så tycks de drivas av att det är dags att ge igen nu. Mest drivande bakom detta är riksdagsledamoten Hanif Bali (M), som bland annat skrivit: "Mellan 10-14 stod ju högern snällt på alla fyra medan vänstern tömde sin "ton" i oss".

Enkel strategi

Bali är i dag en populär och flitigt använd föreläsare bland partikamrater. TT var vid ett tillfälle med på ett seminarium om sociala medier med ett par hundra moderatpolitiker. Balis strategi för hur man uppträder på Twitter är mycket enkel: Om motståndarna är brutala, så är vi också det, så blir resultatet till slut mindre brutalt.

Inget tyder hittills på att strategin lyckats särskilt väl.

Aftonbladets tillförordnade politiske redaktör Anders Lindberg försökte nyligen få igång en debatt om tonen på sociala medier. Som att sätta bocken till trädgårdsmästare, blev mångas reaktion. Aftonbladet har kanske inte alltid bidragit till god ton med rubriker som "Svagaste länken sitter mellan Reinfeldts öron" och "Högeråsikter kan vara dold sjukdom".

Anonyma förtalsmejl

Lindberg jobbade tidigare på S-högkvarterets särskilda avdelning för att ta fram skit om motståndarna. Hans chef avslöjades med att skickat anonyma förtalsmejl till Fredrik Reinfeldt och fick gå. En SSU-ombudsman, som i dag är sakkunnig i regeringskansliet, bloggade en bild på Reinfeldt med texten: Rösta på din pedofil.

Partiets förstanamn i EU-parlamentet Marita Ulvskog (S) twittrade en gång att Centerledaren Annie Lööf nog skulle passa bättre i Top Model än i verkigheten.

– De är lika goda kålsupare allihop. Syftet är alltid att få spinn, få ut sin verklighetsbild. Så har det alltid varit. Det är bara det att det blivit mer synligt och att tröskeln på sociala medier är lägre. Det här är allas ansvar, säger statsvetaren Marie Grusell, som studerat partierna på sociala medier.

Hon har sett hur tonen har blivit allt råare och hur samspelet mellan sociala medier och traditionella mediers klickjakt skapat en giftig symbios som kan förstöra en människas liv på några timmar.

Hon ser en stor risk för att det offentliga samtalet blir än värre nu efter Trumps seger.

– Vi behöver alla ta oss i kragen. Vi skulle behöva en gammal skolfröken som läxar upp oss, säger Grusell.

TT

Följ ämnen i artikeln