Får ”Destiny” att kännas helt nytt

Uppdaterad 2015-10-02 | Publicerad 2015-10-01

Det tar ett tag att komma in i enorma The taken king – men det är värt all möda

FPS Med ”Destiny” meddelade Bungie att de ämnade ta ditt nästa decennium i anspråk.

Mig lyckades de åtminstone behålla i två månader.

Glädjande nog är ”The taken king” expansionen som inte ens de mest kräsmagade av hemvändare kommer att kunna slita sig ifrån. Inte för att det första intrycket efter att ha knappat in nedladdningskoden är det av en plötslig revolution. Tvärtom: till en början verkar inte mycket ha hänt utöver några kosmetiska förändringar och lika ytliga skillnader i levelsystemet. Spelet handlar fortfarande om att glufsa i sig ”grind”-tunga fps-munsbitar tillsammans med andra i en stor, sammanhängande värld, samt att göra det om och om igen i den ständiga jakten på bättre vapen och rustningsdelar.

”Förstör” spelarnas liv

Den omställning som det sedan länge utannonserade ”Year two”-innehållet markerar syns inledningsvis desto tydligare utanför själva spelet, på utvecklarnas överbelamrade forum. Här handlar inläggen om hur de tidigare ”Halo”-skaparna förstört hardcore-spelarnas liv genom att introducera nya exotiska vapen som ersätter de gamla. Eller om hur alla spännande nya upptäckter som väntar på dem när de väl gråtit färdigt genast gjort allt förlåtet.

Mitt i ambivalensen kan man ändå uttyda något slags konsensus: ”Destiny” är, trots att man inte genast märker det om man inte spelat det på länge och därmed är utestängd från endgame-delen, ett väldigt annorlunda spel jämfört med för ett år sedan.

Vilsekommen ute i rymden

Skillnaderna blir så småningom uppenbara även för den som gett sig i kast med spelet på nytt. De två tidigare dlc-paketen ”The dark below” och ”House of wolves” må var för sig inte ha fört med sig särskilt omfattande nyheter, men nu – tillsammans med den flod av höglevel-innehåll som sipprar fram ur ”The taken king” i takt med att du levlar – framkallar de så småningom känslan av att spela ett helt nytt spel. Om du ”bara” tog dig igenom originalkampanjen och återvänder i och med ”The taken king” får du helt enkelt räkna med att du efter några timmar känner dig lika vilsekommen ute i rymden som om du försökt överleva den i våtdräkt.

Den goda nyheten är att det nya ”Destiny”, när man väl kommit in i det, bokstavligen är långt mer belönande än vaniljversionen.

Äntligen rimligt belönad

I vad som måste betraktas som ett smärre genidrag har Bungie nämligen sett till att öka dina chanser att lägga vantarna på de mest eftersökta föremålen över hela brädet. Bara så mycket att man känner sig rimligt belönad för varje insats man gör i spelet – och samtidigt så lite att själva poängen med att skott för skott sträva mot hägrande loot-mål inte går förlorad. Det ger en helt ny skjuts till spelets senare delar som mer än tidigare kretsar kring denna tidsödande skattjakt.

Andra delar är inte lika klockrena. Den nya story-kampanjen där man får utkämpa något slags blodsfejd mot Oryx, farsan till ”The dark belows” slutboss Crota, utgör en fortsatt uppvisning i Bungies oduglighet som spelberättare. Men det gör egentligen detsamma när ”The taken kings” nya raid, strikes och crucible-spellägen – det ”riktiga ”innehållet – snarare visar på deras förmåga att göra spel som biter sig fast och vägrar släppa taget.

Dignande utbud

Ingenstans blir den uppåtgående trenden tydligare än på den patrullbana vid det nya området Dreadnaught som man låser upp efter kampanjens slut. Här ryms påhittiga uppdrag, mängder av finurliga hemligheter och svåra Court of Oryx-utmaningar som låter en ta sig an tuffa bossar även utanför de tyngre raiderna. Jämte det redan dignande utbudet av vanliga endgame-sysselsättningar framstår det som en nästan onödigt lyxig bonus.

Ju mer av ”The taken king” som öppnar upp sig, desto mindre framstår Bungies storvulna löften om att hålla igång ”Destiny” under en tioårsperiod som orealistiska.

Synd bara att du inte får ta blicken ifrån det under det närmsta decenniet om du även fortsättningsvis vill förstå hur man spelar det.

Missa inga spelnyheter!

Följ Nöjesbladet Spela på Facebook och Twitter!

Nyheter Recensioner Intervjuer Trailers

Jakob Svärd