”Brist på talanger hindrar spelbranschen”

Björn Berglund/TT

Publicerad 2021-05-16

Legendariske spelutvecklaren Hideo Kojima i Malmö för Nordic Game 2016. Arkivbild.

Svenska spel är en världssuccé och spelbranschen växer så det knakar – men bristen på personal hotar framstegen. Det menar arrangörerna bakom spelkonferensen Nordic Game, som nu satsar på att föra samman företag och spelutvecklare.

Satsningen kallas Nordic Game Talents och anordnas i anslutning till konferensen, som precis som förra året äger rum på nätet. Meningen är att nordiska spelstudior och presumtiva anställda ska kunna ragga upp varandra via en digital plattform och via en server på chattverktyget Discord.

– Vi försöker skapa ett enkelt sätt att ta kontakt med många talanger och samtidigt spara tid, säger Nordic Games programdirektör Jacob Riis.

Inte tid för nykomlingar

Riis tror att sådana initiativ behövs. Spelföretagen har i dag ett skriande behov av arbetskraft och lägger mycket möda och resurser på rekryteringar.

– Det är ett av de största problemen, inte bara i Norden utan även globalt. Det finns helt enkelt inte erfarna spelutvecklare nog åt alla dessa stora spelprojekt. De stora spelen blir större och större och kräver alltmer personal. Det finns en jättestor efterfrågan, säger han.

Framför allt råder det brist på utvecklare med gedigen erfarenhet, förklarar Riis.

– Speciellt i Sverige finns det några väldigt bra utbildningar och det går ut massor av bra studenter varje år, men problemet är att studiorna vill ha erfaren personal. De har inte tid att lära upp nykomlingar. De behöver folk som kan börja direkt och till exempel hoppa in och börja jobba med nya "Battlefield" på Dice.

För den som redan har ett jobb men som vill fiska efter en ny arbetsgivare i smyg, finns även möjlighet att vara anonym. Allt handlar om att sätta rätt person på rätt plats – vilket hela branschen tjänar på, menar Jacob Riis.

Ökad försäljning

Pandemin försvårar läget ytterligare, i alla fall för delar av branschen. Spelförsäljningen slår i taket när stora delar av världen mest har suttit hemma under året. Men det är bara de stora, etablerade spelstudiorna som har kunnat dra nytta av läget, eftersom deras stora satsningar redan har varit planerade i flera år, förklarar Jacob Riis.

– För en indiestudio som ska släppa ett spel nu är det tufft. Du behöver hitta personal, du behöver möta investerare, du behöver gå på mässor över hela världen för att möta rätt människor. Det är en stor utmaning. Spelbranschen behöver mötesplatserna, säger han.

Nordic Game-konferensen äger rum 26–28 maj medan Nordic Game Talents pågår 24–28 maj.