Varnar om köpen i succéspelen: Köps mest av högriskindivider

Forskare larmar om lootlådor i stora succéer som Fifa och Apex

Publicerad 2021-04-06

En ny studie från England visar att många unga och personer med spelproblematik köper så kallade lootlådor i dator- och tv-spel.

Fem procent av spelarna står för hälften av intäkterna från lootlådor.

Samtidigt har fyra av tio spelande barn använt sig av ”spelvärldens lotteri”.

– Högriskindivider, såsom spelberoende och unga personer, gör oproportionerliga bidrag till intäkterna för lootlådor, säger Dr James Close, medförfattare till en ny studie om lootlådor.

Lootlådor i spel har varit ett hett ämne de senaste åren.

För riktiga pengar kan spelare köpa dessa lådor som innehåller olika digitala föremål som vapen eller utrustningar. Vad lådorna innehåller är slumpartat. En spelare kan vinna ett digitalt föremål som är värt flera tusen kronor - eller öppna låda efter låda vars innehåll mer eller mindre är värdelösa.

Med åren har lootlådor blivit allt vanligt förekommande i spel. De återfinns i olika former i några av de mest populära spelen i världen, såsom exempelvis ”Overwatch”, ”Fifa” och ”Apex Legends”.

 Apex Packs heter loodlådorna i populära skjutspelet ”Apex Legends”.

Vanligast bland unga män

Nu visar en ny forskningsstudie från universiteten i engelska Plymouth och Wolverhampton att lootlådorna är ”strukturellt och psykologiskt besläktade med gambling”.

Studien visar också vad många redan befarat - att de ofta öppnas av barn.

Enligt studien har upp emot 40 procent av alla spelande barn någon gång öppnat en lootlåda.

Rapporten visar också att unga män med lägre utbildning är mest benägna att lägga pengar på lootlådor.

Drabbar personer i riskgrupp

Dessa ”lotterisystem” har tidigare granskats på politiskt håll runtom i världen. I Sverige har det diskuterats en reglering och i Belgien har lootlådorna till och med förbjudits då de bröt mot landets spellagar.

Resultaten från den nya studien lär aktualisera vidare politiska debatter i frågan.

Enligt studiens författare är det problematiskt att spelutgivare tjänar pengar på riskgrupper. Siffrorna i rapporten visar att endast fem procent av spelarna står för hälften av intäkterna från lootlådorna.

”Vår forskning visar därför att spelutvecklare, oavsiktligt eller inte, verkar generera överdrivna ekonomiska vinster från lootlådor från individer i riskzonen (dessa kommer sannlokigt att både inkludera personer med spelmissbruk eller problematiska tv-spelsmönster) - men inte från rika spelare”, skriver rapporterns författare enligt BBC.

Studiens författare finner det också problematiskt att många spel uppmuntrar till köp av lootlådor med bland annat tidsbegränsade erbjudanden.

Föreslår utgiftsgränser

Avslutningsvis konstaterar en av författarna, Dr James Close vid University of Plymouth, att rapporten etablerar att det finns en stark länk mellan lootlådor och problematiska spelbeteenden.

– Vi demonstrerar här att högriskindivider, såsom spelberoende och unga personer, gör oproportionerliga bidrag till intäkterna för lootlådor, säger han enligt tidningen.

Forskningsgruppen lämnar också flera förslag om hur man kan kan åtgärda problematiken:

  • Att lootlådor inkluderas i spelets märkning och åldersgräns.
  • Att oddsen för att vinna olika föremål tydligt ska framgå.
  • Att det införs utgiftsgränser på lootlådor.