Smart, snyggt och lättspelat

Uppdaterad 2015-09-03 | Publicerad 2015-08-31

Square Enix går från klarhet till klarhet i sin satsning på mobilspel

ÄVENTYR Konami behöver inte blicka in i framtiden för att lista ut hur de ska kunna lansera sina största spelsuccéer i lika framgångsrika mobilversioner. Det räcker att blicka några tunnelbanestationer österut – mot Square Enix högkvarter i centrala Tokyo.

Spel som ”Hitman go”, ”Final fantasy: Record keeper” och ”Dragon quest monsters: Super light” har inte bara boostat Square Enix intäkter kraftigt. De har också visat vikten av att lägga tid på att producera genomarbetade skräddarsydda app-versioner av populära konsolspel, istället för bara raka portningar eller slappa sidospår.

”Lara Croft go” tassar som titeln antyder i Agent 47:s framgångsrika fotspår. Upplägget är omgångsbaserat, vilket är en smart eftergift till pekskärmarnas negativa inverkan på precisionen i raka actionspel. Genom att avancera en ruta i taget, sett ur ett isometriskt perspektiv, löser man pussel, utforskar ruiner och dödar fiender – men bara om man planerar sin framfart i förväg (alternativt är så lat att man låser upp den inbyggda guidefunktionen för 49 spänn).

Den celshadade grafiken för tankarna till ”Journey” och ”Vane”. Animationerna får silke att se ut som sandpapper. Ljudeffekter som härstammar ända från 1996 års ”Tomb raider” slår an ljuva ackord på känslosträngarna.

Det är ett smart, lättspelat och elegant litet äventyr. Men man behöver inte blicka särskilt djupt in i framtiden för att börja bli sugen på nästa fix istället.