Spricka i Norge när Emil Iversen får köra i Lillehammer

Uppdaterad 2022-11-29 | Publicerad 2022-11-28

Den norske ländskidåkaren Jan Thomas Jenssen förstår ingenting.

Varför får Emil Iversen köra helgens världscuptävling i fristil i Lillehammer?

– Gränsen måste dras någonstans, säger Jan Thomas Jenssen till VG.

Jan Thomas Jenssen, 26, har bara fått chansen i tio världscuptävlingar sedan sin debut på hemmaplan i Lillehammer 2017.

Men han hade hoppats på att få köra i just Lillehammer igen den här veckan.

Spricka i Norge

Jan Thomas Jenssen vill vara med i fristilsloppet som körs över tio kilometer på fredag men han blev inte uttagen. I stället får Emil Iversen köra – Iversen som slutade 35:a i fristilsloppet i Ruka i helgen och vägrade prata med media efteråt.

PLUS: Charles, 75: ”Folk blir chockade och vill veta hur jag gör”

– Det förstör motivationen och lusten för oss utanför landslaget, säger Jan Thomas Jenssen till VG.

Jenssen har inlett säsongen positivt och slutade bland annat fyra i en fristilstävling i den norska säsongspremiären i Beitostölen. Emil Iversen slutade på 14:e plats i samma tävling och Jenssen fick en chock när han såg Iversens namn bland de uttagna till fristilsloppet i Lillehammer.

– Vi andra slåss om den platsen och så ger de Emil Iversen chansen. Han som inte har åkt fort i fristil i år. Det är så frustrerande. De får inte skjuta sig själva i foten och gränsen måste dras någonstans, säger Jenssen.

PLUS: Idrottsvärldens 41 hetaste kärlekspar

Svarar efter ilskan

Norska skidförbundet har gått ut med att man prioriterar åkarna som tillhör landslagstruppen i tävlingarna som äger rum innan jul.

– Nu ska vi ha det första fristilsloppet med individuell start i världscupen. Det är det första loppet och det är inte så att de kommer prioriteras i all evighet, säger den norske distanstränaren Eirik Myhr Nossum till VG.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.