”Kanske kaxigt, men vi kan mycket väl ta den”

Johan Stigefelt i exklusiv intervju

Publicerad 2020-07-25

Johan Stigefelt.

Han var den exotiska svensken som kämpade för att överleva i VM – och nog överlevde han.

Med en vilja av stål tog han sig igenom tuffa krascher och svåra ekonomiska situationer.

I dag är Johan Stigefelt högst ansvarig för det uppstickarteam som chockar konkurrenterna i motoGP.

– För ett år sedan var vi debutanter och det var fantastiskt att bara vara med. I år har vi chansen att gå för titeln, säger han.

– Det låter kanske kaxigt, men vi kan mycket väl ta den.

Ett samtal med Johan Stigefelt, eller Stiggy som han kallats under sin karriär, rör vid så många punkter. Det vandrar mellan det förgångna och framtiden, krascher och en kamp för överlevnad, drömmar och en inre eld som aldrig slutar brinna.

Det handlar om en kärlek till mc-sporten samt en ambitiös och gemensam satsning för att skapa ett team som når framgång tack vare den styrka som människor tillsammans skapar när de strävar mot samma mål.

– Jag trivs nog bäst i den rollen som jag har i dag. Jag kunde köra motorcykel i VM också och nådde ett par bra resultat, men internationellt sett så var jag en medelmåtta, säger Johan Stigefelt i en exklusiv intervju med Sportbladet.

Han är teamdirector för Petronas Yamaha Sepang Racing Team och ytterst ansvarig för teamets team i tre klasser i VM i roadracing.

– Samtidigt tror jag att anledningen till att jag är bra på det som jag gör i dag är att jag hade den positionen som aktiv. En toppförare kan inte göra detta, stjärnorna tränar och tävlar, jag fick göra så mycket mer. Jag behövde arbeta med sponsorer, förhandlingar och team. Jag lärde mig allt i tidig ålder och det gjorde mig hård, men samtidigt ödmjuk utan att någonsin visa att jag är vek. I dag arbetar jag för ett team som är statligt ägt det är mycket protokoll. Det handlar om att vara proffsig och förstå hur affärer fungerar. Det är ingenting du kan lära dig i en skola, det måste du lära sig själv den hårda vägen. Karriären var min utbildning och i dag får jag visa mitt rätta jag.

Fabio Quartararo firar segern i Spanien förra helgen.

”Jag var en medelmåtta”

Vägen till toppen har varit lång och väldigt krokig. Historien går tillbaka till 1990-talet när Johan Stigefelt vann dubbla svenska mästerskap i 125 cc och var framgångsrik i EM. Det förde honom till VM i roadracing där han under åtta säsonger framför allt tävlade i den klassen som i dag kallas för moto2. Han kämpade på med olika privatteam och under en säsong i den tyngsta klassen slutade han 21:a, år 2001.

Det var resultat långt från hans egna drömmar.

– Jag blev exotisk rätt snabbt, det var oerhört ovanligt med en svensk i VM och även om jag gjorde vissa resultat var det svårt eftersom privatteamen och fabriksteamen hade så olika material. För min del handlade det om att kämpa för att överleva. Det var mycket krascher från min sida, jag försökte och försökte, berättar han.

– Jag blev så trött på att mina konkurrenter gick till fabriksteam och låg i topp, medan jag fick kämpa. Det fanns inget intresse för motorcykel i Sverige då, inte som i exempelvis Spanien eller Italien.

Det ledde till att han och hans fru Carolina startade ett eget team, Stiggy Motorsport, i VM i supersport.

– Vi satsade allt för att göra någonting riktigt bra. Vi hade fokus på skandinaviska förare och växlade upp. 2009 körde vi med fyra förare i superbike. Sportsligt gick det superbra, men det gjorde det inte ekonomiskt.

Den ekonomiska krisen 2009 var tung för motorsporten, fabriksteam lämnade så väl rally-VM som Formel 1 och samma öde drabbade Stiggy Motorsport.

– Det fanns ingen annan utväg. Vi hade lagt ner så mycket tid och energi, det var oerhört tungt.

Johan Stigefelt

Ålder: 44.

Familj: Hustrun Carolina, en dotter och en son. De bor utanför Göteborg och även Carolina arbetar administrativt för teamet.

Karriär: Mc-förare som tävlade i roadracingens VM i klasserna 250 cc och 500 cc mellan 1997 och 2004. Därefter grundade han och hustrun Stiggy Motorsport och tävlade i Supersport VM fram till 2009. 2011-2012, teammanager i moto3 och sedan dess har han klättrat vidare inom roadracingen. I dag är han teknisk direktör för Petronas Yamaha Sepang Racing Team i samtliga tre team i moto3, moto2 och motoGP. 2019 var teamet fyra i teammästerskapet i motoGP och vann ett lopp i moto3. 2020 inleddes med en GP-seger i motoGP.

Vägen tillbaka

Men Johan gav inte upp. Efter två års paus fick han möjligheten att arbeta som teammanager för ett holländskt team. Då kom energin tillbaka.

– Jag kände glädje igen och det är starten till det vi har i dag, berättar Johan Stigefelt.

Alla åren inom roadracing-VM hade gett honom ovärderliga kontakter och 2015 kom han i kontakt med Razlan Razali, VD för racerbanan Sepang Circuit i Malaysia. Tillsammans grundade de SIC Racing team och startade i liten skala i moto3, tog sig till moto2 och 2018 fick de finansiellt stöd av oljebolaget Petronas vilket ledde till kungaklassen motoGP 2019. I dag är teamet det största i VM.

– Jag får gåshud när jag tänker på den resan som jag och min fru har gjort tillsammans inom sporten. Min egen aktiva karriär var väldigt tuff, men jag gav inte upp utan gick vidare dit jag är i dag. Jag har byggt upp detta tillsammans med Razlan, är spindeln i nätet för den sportsliga satsningen, har skapat struktur och byggt ett team. Just att hitta rätt människor är nyckeln till framgång, förklarar Stigefelt.

– Teambygget har hela tiden varit vår grund. Våra förare, Franco Morbidello, var mästare i moto2 men Fabio Quartararo inte hade gjort någon supersäsong. Vi såg hans talang och att han kan växa med rätt folk omkring sig. Vi värvade en chefsmekaniker från fabriksteamet Yamaha och Fabio hittade en speciell teknik med tumbromsen som killarna i fabriksteamet inte hade testat. Det klickade direkt.

Johan Stigefelt 1999.

Succé i premiären

Fjolåret var riktigt bra, men årets säsong startade ännu bättre när Fabio Quartararo, vann premiären i spanska Jerez förra helgen.

– I fjol var allt nytt, häftigt och fantastiskt. I år har vi faktiskt chansen att vinna VM. Fabio är en av de tre som slåss om titeln med Marc Marquez och Maverick Viñales. Lyckas vi är det historiskt, jag tror aldrig att ett satelitteam har vunnit en VM-titel. Samtidigt är det en oerhört tuff säsong som börjar med fem race på sex veckor och det gäller att inte skada sig, men Fabio är redo. Han vill vinna titeln med oss innan han går vidare. Vi har en chans och det är i år.

Kontraktet med fransmannen går ut och han kommer att lämna teamet till 2022. Därför förhandlar Stigefelt nu med en ersättare - Valentino Rossi.

Ikonen som har fyllt 41 år är intresserad av att utvecklas tillsammans med den exotiske svensk som han tävlade mot för snart 25 år sedan.

– Rossi själv säger att det är en procent kvar innan vi är överens, men den procenten omfattar väldigt mycket. Vi pratar både med honom och med Yamaha. Samtidigt är vi lite kluvna när det gäller hans resultat. Han har stjärnstatus, han har erfarenheter men han är inte 20 år längre. Han vill att vi ska ta honom för att göra honom bättre, inte bara fylla ett tomrum. Han har inte den hunger som Fabio har och det är naturligt efter så många VM-titlar, men kan han leverera pallplatser igen? Kan vi skapa den miljön där han kan lyckas igen?

Det är en stor fråga, en fråga som diskuteras av alla om har ett intresse av motorcykelsport.

Den som tar beslutet är Johan Stigefelt.

MotoGP

VM i roadracing består av tre klasser, uppdelade efter motorcyklarnas vikt och effekt.

Huvudklassen är motoGP, där förarna når hastigheter över 350 km/timmen. Mästerskapet har en lång historia, det avgjordes för första gången 1949 och har sedan burit olika namn. Årets mästerskap är planerat till 13 deltävlingar, fem av dem i Spanien och det ska enligt planen pågå fram till den 15 november.

De stora stjärnor är Valentino Rossi, som vunnit nio VM-titlar varav sju i den tyngsta klassen och Marc Marquez, som vunnit åtta VM-titlar, sex i den tyngsta klassen. Den regerande mästaren Marquez bröt armen i premiären, men har fått klartecken att tävla i helgen.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln