Siffrorna avslöjar SVT:s jättesuccé

”Vi är glada att kunna bidra”

Uppdaterad 2021-03-04 | Publicerad 2021-03-03

OBERSTDORF. De svenska åkarna gör succé i skid-VM.

Det speglar också av sig i SVT:s tittarsiffror.

– Trots att VM i Seefeld 2019 var en jättesuccé så är siffrorna ännu bättre nu, säger Marcus Törngren, projektledare VM-vintern.

Följ ämnen
Längdskidor

Skid-VM i Oberstdorf har var en blågul succé. De svenska damerna har dominerat stort och lagt beslag på sex medaljer.

Då jublar SVT.

Kanalen har hittills haft bättre tittning än under VM i Seefeld 2019.

– Generellt går tv-tittandet ner, men vi är glada att kunna bidra med något positivt i dessa Corona-tider, säger Marcus Törngren.

1,6 miljoner såg guldet

Allra störst intresse var det i söndags då Jonna Sundling och Maja Dahlqvist tog guld i sprintstafetten. Den SVT-sändningen sågs av 1,6 miljoner tittare.

Normalt sett brukar stafetterna locka störst intresse. Frida Karlsson sa i går (tisdag) att hon hoppas att ”hela svenska folket bänkar sig” i morgon (torsdag), då damstafetten körs.

Tappar rättigheterna

SVT har haft rättigheterna till längdskidor och alpint i över 50 års tid. Men från och med nästa säsong är det NENT (där Viaplay, TV3, TV6, TV8 och TV10 ingår) som tar över.

SVT behåller dock rättigheterna till skidskyttet, där intresset har ökat enormt på senare tid. Exempelvis hade stafetterna och masstarterna i årets skidskytte-VM i snitt 1,6 miljoner tittare i SVT.

– Man märker av att intresset är stort. Man får mycket fina kommentarer och meddelanden från folk som tycker att det är fantastiskt kul att följa oss, sa Hanna Öberg till Sportbladet efter succén i slovenska Pokljuka, där skidskytte-VM hölls häromveckan.

Följ ämnen i artikeln