Därför väljer svenska talangerna bort F1

Uppdaterad 2021-02-01 | Publicerad 2021-01-31

Formel 1 har förlorat dragningskraften. I alla fall för flera unga, svenska talanger. De drar västerut – och jagar drömmen i USA.

– Här finns stipendier, du kan klättra seriesystemet och det krävs en betydligt lägre budget. Här finns möjligheterna att lyckas, säger Linus Lundqvist.

21-åringen är bara en av flera unga svenska förare som lämnat Europa för att söka lyckan i USA. De drömmer om en framtid i IndyCar, där Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist har varit framgångsrika de senaste åren.

– Systemet i Europa med F3 och F2 ger knappt någon förare chansen i F1, här finns i alla fall bättre förutsättningar att lyckas om du är ung, säger Felix Rosenqvist.

Prestation avgör

Det amerikanska systemet, från go-cart till IndyCar bygger till stor del på stipendier. Under pandemiåret 2020 satsade Linus Lundqvist allt på Formula Regional Americas. Han satt i karantän i Mexiko och skrev brev till president Donald Trump för att ens komma in i USA, men när han väl satte sig i bilen vann han 15 av 17 lopp i mästerskapet och fick ett stipendium till IndyLights, serien under IndyCar. 2021 debuterar han i mästerskapet och en seger där garanterar honom att ta nästa steg.

– Mitt mål är alltid att vinna. Min prestation är det som avgör om jag når drömmen. Jag måste även vara ödmjuk inför uppgiften, men och om vi får ordning på mig och bilen ska det gå, säger Linus Lundqvist.

– Stipendiet täcker ungefär hälften av budgeten och om jag vinner IndyLight är jag garanterad att köra i IndyCar nästa år. Då kan jag nå ända fram på min prestation, den möjligheten finns inte i Europa.

Mästaren till i Indy 500

Mästaren i IndyLights får tre insatser i IndyCar 2022, vilket inkluderar klassikern Indy 500, något liknande system finns inte inom ramen för Formel 1. Där kan en talang lägga mer än 60 miljoner kronor på en satsning utan att ens nå kungaklassen. Ett år i mästerskapet under Formel 1 går på ungefär 15 miljoner för en enda säsong. I USA kan halva budgeten räcka till för att nå den högsta serien, allt tack vare prestation och stipendium.

– Alla kan inte nå Formel 1 och stegen dit är nästan omöjligt, du måste vara en del av akademierna hos Red Bull, Mercedes eller Ferrari för att ens få chansen och inte ens det garanterar att du når ända fram, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som själv tävlat i F1, men numera är manager åt bland annat IndyCarförarna Scott Dixon och Felix Rosenqvist.

Tre svenskar mot IndyCar

Inför säsongen 2021 har tre unga förare siktet inställt på klasserna under IndyCar för att en dag kunna avancera hela vägen, Rasmus Lindh, Linus Lundqvist och 17-årige Viktor Andersson som startar i Formel 4.

– I USA finns i alla fall ett system, det gör det inte i Europa och prestation räcker långt. Felix var en del av Mercedes satsning i Formel 3, men när vi han vunnit EM i Formel 3 och inte erbjöds något annat än en GT-styrning intill en amatör visste vi att F1 inte var intresserade, förklarar Stefan Johansson.

– Då flyttade vi blicken mot USA. Flera yngre svenska killar ser upp till Felix och även Marcus och nu har de upptäckt vilka möjligheter som finns här.

Felix Rosenqvist har under sina två säsonger i IndyCar utsetts till årets nykomling och vunnit ett lopp, 2021 startar han för Arrow McLaren SP - vilket gör honom teamkollega till Lando Norris och Daniel Ricciardo som tävlar i F1 för samma McLaren.

Annas Motor - veckans snackisar 30.1 2020

Pole position

Mercedes

Mästarteamet är den stora snackisen. Fortfarande har teamet inte skrivit något kontrakt med Valtteri Bottas teamkollega, stallchef Toto Wolff säger till RTL att de snart är överens med Lewis Hamilton - men det blir inget nytt treårskontrakt. Enligt Wolff är tiderna för osäkra. I nuläget har mästarna en förare klar för 2021, och ingen för 2022.

2) Sebastien Ogier

Han vann årets VM-premiär i Rally. Det var hans åttonde seger i Monte Carlo, för den femte tillverkaren.

3) Mick Schumacher

Ferrari har testat på hemmabanan Fiorano, Carlos Sainz körde sina första varv i en Ferrari och även Haas Mick Schumacher fick chansen att köra på den bana där hans pappa Michael tillbringade med att förbereda sig på sin tid.

4) McLaren

Reglementet är i stort sett det samma i F1 2021 som i F1 2020, vilket gör att de flesta teamen behåller 60 procent av fjolårets bil. De gäller inte McLaren som har bytt motor. Från Renault till Mercedes.

– I grunden har vi byggt en ny bil, säger produktionsdirektör Piers Thynne till motorsporttotal.

5) Michael Schumacher

För mer än ett år sedan skulle dokumentären om den sjufaldige världsmästaren ha visats på bio, men först nu är den klar. På grund av corona har arbetet dragit ut på tiden och någon biopremiär är ännu inte planerad.

6) Rasmus Lindh

I helgen är det dags för det klassiska 24-timmarsloppet på Daytona, en svensk kör. Rasmus Lindh med vinstchans i LMP3.

7) F1

Startiderna för F1 2021 är officiella och det sker en förändring. Loppen i Europa kommer att starta klockan 14.00 under säsongen 2021. Samtliga lopp ska även starta hel timme, inte tio minuter över som de senaste åren.

8) Oliver Solberg

Ett misstag på den 15:e och sista specialsträckan i VM-premären i Monte Carlo ställde gjorde att han hamnade i diket och inte klarade av att ta sig upp på vägen igen. 19-åringen slutade på plats 11 i WRC2, tog två sträcksegrar och hade fjärde tid totalt på söndagen första sträcka. En bra debut.

9) Jenson Button

En tredje F1-världsmästare är klar för Extreme E. Jenson Button är nu teamägare, så som Nico Rosberg och Lewis Hamilton, men han ska också tävla själv i det nya elbilsmästerskapet.

10) Viktor Andersson

17-åringen är näste svensk testar möjligheterna i USA. Det blir en full satsning i Formel 4 för STCC-föraren Mattias Anderssons son.

Motorstopp

Ott Tänak

På en transportsträcka under VM-rallyt i Monte Carlo hade han bara tre fungerande hjul. Därför måste han stå över en VM-deltävling under året, men straffet är villkorligt. Bryter han mot den sportsliga reglementet, artikel 34.1.5 står han över en tävling.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.