Rally Swedens nya plan – för att säkra publikfesten

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:
Arkivbild: Rally Sweden 2019.
Foto: FREDRIK KARLSSON / BILDBYRÅN
Arkivbild: Rally Sweden 2019.

Ett flertal publikceller – utan kontakt med varandra.

Det är planen för att rädda Rally Sweden och skapa publikfest 2021.

– Vi hoppas på att skapa någonting helt nytt, men behöver ta ett beslut före jul för att veta om vi ska köra 2021 eller inte, säger VD Glenn Olsson.

Efter fjolårets milda vinter har Rally Sweden förändrat upplägget och flyttat tävlingen mot norr och lagt flera sträckor väster om bergen för att snösäkra evenemanget. Men det räcker inte för att tävlingen ska kunna genomföras 2021.

Det krävs även publik för att evenemanget ska gå ihop ekonomiskt och Sportbladet kan nu avslöja Rally Swedens plan för att säkra publikfesten i februari nästa år.

Det handlar om ett flertal publikceller där var och en tar emot 300 sittande åskådare.

Allt enligt de restriktioner som gäller från och med den 1 november 2020.

– Vi arrangerar en tävling från Karlstad i söder, till Torsby och upp till Lima, vi är i Norge. Det är ett gigantiskt område, förklarar Rally Swedens VD Glenn Olsson för Sportbladet.

– Därför driver vi tesen att varje publikområde räknas som en sammankomst. Vi arbetar för att bygga olika publikceller som ligger flera kilometer från varandra.

Hur många människor som skulle kunna besöka eventet mellan den 11 och 14 februari kan han inte svara på än.

– Vi utvecklar konceptet tillsammans med regionala myndigheter, de inblandade kommunerna, polisen och personer som har kompetens inom smittskydd. Vi anser att det går att anpassa efter COVID-19. Publikcell 1A har ingen kontakt med publikcell 1B och så vidare. Vi har en stor andel nya sträckor till nästa år och jobbar nu aktivt för att skapa en säker plan.

Smittsäkra Rally Sweden 2021

Rally Sweden är den andra deltävlingen i VM-kalendern 2021. Enligt planen ska de 19 specialsträckorna köras under fyra dagar. Det geografiska området där tävlingen genomförs mäter ungefär 20 mil mellan norr och söder och mer än tio mil från öst till väst.

– Vi kan göra det smittsäkert. Vi är utomhus, folk kör i egna bilar till evenemanget, vi har ingen tunnelbana där folk trängs när de ska ta sig ut i skogen och vi har flera kilometer mellan de olika åskådarområdena. Regeringens öppning för sammankomster med 300 personer är ett steg i rätt riktning och det ger oss möjligheter. Nu är det upp till idrotten att visa att vi kan hantera det.

Två specialsträckor ska avgöras i Norge och ett vanligt år kommer ungefär 25 procent av åskådarna från grannlandet i väster, men de nuvarande restriktionerna kräver att den som kommer till Norge från Sverige sitter i karantän vid ankomst.

– Vi håller tummarna för en öppen gräns. Tävlingsbilarna bör kunna få tillstånd, men vi är beroende av publiken. Ett normalt år drar vi in 15 miljoner kronor på publikintäkter under en tävlingshelg och norrmännen står för en stor del. Publiken är avgörande för rallyts överlevnad, säger Glenn Olsson.

– Vi arbetar med att krympa kostnaderna och det pågår samtal med våra partners för att vi ska kunna genomföra tävlingen.

Hur ser planen ut, när kan ni lämna ett besked om Rally Sweden 2021?

– Vi vill ha dialogen med samtliga partners klara den sista november för att jobba med fakta i december så att vi kan ta ett beslut om vi ska köra eller inte före jul.

Annas Motor - veckans snackisar 24.10

Pole position

1) Lewis Hamilton

VM-ledaren har gjort ännu en formidabel säsong, men han har ännu i inget kontrakt för 2021. Hittills har världsmästaren alltid skrivit kontrakt över tre år, men frågan är hur han tänker inför framtiden när han snart fyller 36 år.

2) Gotland Grand National

Världens största endurotävling med 2300 deltagare avgörs på Tofta skjutfält på Gotland. Fjolårssegraren Filip Bengtsson saknas dock efter en operation.

3) Nico Rosberg

Näste världsmästare i F1 som satsar på Extreme E. Tysken blir stallägare och möter bland annat Lewis Hamilton som har samma roll i det nya elbilsmästerskapet.

4) Nico Hülkenberg

Återigen en stark insats när han hoppade in i en Racing Point och nu snackas det om att han har möjligheten att köra en Red Bull nästa år.

– Vi måste se oss om utanför vårt hus om Albon inte uppfyller de förväntningar vi har på honom, säger Red Bulls Helmut Marko i en intervju med Sky.

5) Felix Rosenqvist

Säsongsfinal för IndyCar med Rosenqvist och Marcus Ericsson. Är detta racet för Felix i en bil från Chip Ganassi Racing? Det ryktas om det.

6) Joan Mir

Fyra deltävlingar återstår inför helgens drabbning och Mir har ett försprång på sex poäng på Fabio Quartaro, totalt skiljer det 15 poäng mellan de fyra främsta förarna.

7) Johan Kristoffersson

Han är på väg mot en tredje VM-titel i rallycross. Två tävlingshelger återstår och det är tre svenskar som slåss om titeln, Kristoffersson, Mattias Ekström och Timmy Hansen.

8) Nikita Mazepin

F2-föraren från Ryssland sägs ta en plats i Haas F1-team nästa år, det pratas även om att japanen Yuki Tsonoda och tysken Mick Schumacher kan debutera i F1 2021.

9) Sturup Raceway

Danska Formel 4 med bland annat den unga japanskan Juju Noda avslutar säsongen med tre lopp på Sturup Raceway i Skåne under vecka 44.

10) Linus Lundqvist

Mästerskapstiteln i Formula Regional Americas är redan säkrad, men svensken vill avsluta säsongen med ytterligare vinster i Texas i helgen. Titeln har gett honom en sponsrad satsning i IndyLights 2021.

Motorstopp

Haas

Det amerikanska F1-teamet satsar nytt inför nästa säsong, varken Romain Grosjean eller Kevin Magnussen får förnyat förtroende.

Publicerad:

LÄS VIDARE